To prekursorski projekt którego konferencja końcowa odbyła się 3 marca w Gdyni. Przybliża on Gdynię do wizji jednolitego europejskiego obszaru transportu. Wskazuje na potrzebę przedłużenia tras „Korytarza Botnickiego" o trasy „korytarza Bałtyk-Adriatyk", biegnącego m.in. z Gdyni.
Konieczność połączenia obu korytarzy wynika z prognoz gospodarczych. W perspektywie do 2030 r. przewozy towarowe w Szwecji i jej eksport na rynki Europy Środkowej i Wschodniej oraz Bliskiego Wschodu, mają osiągnąć szybki wzrost - przy obniżeniu eksportu na rynki Europy Zachodniej i Ameryki.
Małe i średnie firmy skandynawskie są głównymi udziałowcami wymiany handlowej, a ponadto - są inicjatorem innowacji w przemyśle i handlu w regionie bałtyckim a polskie porty stanowią gateway korytarza Bałtyk - Adriatyk, utrzymują ważne połączenia żeglugowe ze Szwecją, szczególnie promowe. Dodatkowo Gdynia obsługuje strategicznie ważne połączenie promowe z Helsinkami.
W okresie realizacji projektu rozwinęła się współpraca z partnerami skandynawskimi i wieloma firmami logistycznymi, również z Pomorza, w celu uruchomienia, jeszcze w tym roku, osi komunikacyjnej Arctic - Adriatic, łączącej północne regiony Norwegii, regiony Szwecji z „autostradą morską" Gdynia - Karlskrona. Konkretyzuje się więc wizja spójnej infrastruktury kolejowej północ-południe, tym bardziej, że za półtora roku nastąpić ma uruchomienie korytarza kolejowego Gdynia - Adriatyk. Powstają wreszcie warunki wstępne dla powstania multimodalnego centrum logistycznego dla portu w Gdyni - w strefie „Doliny Logistycznej", również jako inkubatora współpracy gospodarczej z firmami skandynawskimi. Zaproszono wybitnych przedstawicieli trójmiejskich uczelni do współpracy przy prawidłowym diagnozowaniu potencjałów „Doliny Logistycznej" - jak i prognozowaniu jej rozwoju.
Doceniając pomoc i zaangażowanie partnerów wspierających i uczestniczących w spotkaniach i studiach projektu : „Bałtycki Zielony Korytarz Logistyczny” prezydent Gdyni Wojciech Szczurek otwierając wczorajszą konferencję serdecznie podziękował i zaprosił do kontynuacji oraz współpracy: Ministerstwa Infrastruktury i Środowiska RP, Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Cargo S.A., Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Krajową Izbę Gospodarki Morskiej, Polski Klaster Morski, Wyższą Szkołę Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, Zarząd Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni, Zarząd Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo a także władze samorządowe miast: Rumia, Reda i Wejherowo.