Kontrahenci szczecińskiego portu chcą obsługiwać coraz większe partie ładunków. Tymczasem duże statki, które wpływają do Szczecina bądź opuszczają port, nie wykorzystują w pełni swoich możliwości. Powód jest znany od lat – za płytki tor wodny.
Kilka przykładów z końca minionego roku pokazuje, że szczeciński port nie może w pełni wykorzystać swojego potencjału.
W październiku na nabrzeżu Katowickim mv Embdens Welvaart, mający nośność 50 000 ton, załadował ok. 25 000 ton koksu. Na początku listopada mv Ranger (o nośności 82 000 ton i długości 229 m) wyładował na nabrzeżu Słowackim niespełna 30 000 ton śruty sojowej. Pod koniec grudnia natomiast do portu szczecińskiego wpłynęły kolejne dwa duże statki i zacumowały przy nabrzeżach Basenu Górniczego. Przy Gliwickim stanął mv Pola Pacific (o nośności 34 000 ton) z ładunkiem 17 tysięcy ton śruty sojowej, a przy Katowickim – SKM Ambition (33 000 ton), który zabrał ok. 24 tys. ton koksu.
– Co roku przy nabrzeżach Bulk Cargo Port Szczecin obsługiwanych jest kilkadziesiąt jednostek o nośności powyżej 30 tysięcy ton – informuje Wojciech Pysiak, wiceprezes ds. technicznych Bulk Cargo. – Niestety, wiele z nich nie może wpłynąć bądź wypłynąć z portu z pełnym ładunkiem. Dzięki nowym inwestycjom operatorów portowych poprawiają się warunki obsługi statków, brakuje tylko przysłowiowej „stopy wody pod kilem”, a w tym przypadku 12,5 metra głębokości technicznej toru wodnego Świnoujście-Szczecin.
Przypomnijmy, że administracja morska planuje zmodernizować i pogłębić do 12,5 m tor obejmujący m.in. akweny w Szczecinie (tzw. trzeci etap) po 2015 roku. Wcześniej ma być opracowane studium wykonalności i przygotowany raport oddziaływania na środowisko tej inwestycji.
Z kolei Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zamierza w latach 2017-2020 dostosować do toru o głębokości 12,5 m infrastrukturę portową w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. Chce przebudować nabrzeża Czeskie i Słowackie oraz wydłużyć Fińskie w rejonie drobnicowym szczecińskiego portu, natomiast w rejonie masowym – zmodernizować nabrzeża Chorzowskie i Katowickie. Inwestycje te mają też objąć pogłębienie akwenów.
Elżbieta KUBOWSKA
