Porty, logistyka

Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent i Green Cargo wraz z władzami miasta Karlskrona angażują się w stworzenie z portu na wyspie Verkö hubu dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej/prom zarówno do, jak i z Europy wschodniej oraz południowo-wschodniej. Projekt rozpoczął się jesienią br., a jego zakończenie jest planowane na pierwszą połowę roku 2014.

- Chcemy, by Karlskrona Baltic Port stał się portem w pełni intermodalnym oraz by wzrosło jego znaczenie jako hubu dla towarów wysyłanych w głąb Europy. Współpraca wszystkich partnerów projektu umożliwia zapewnienie odpowiednich warunków dla sprawnej realizacji inwestycji na terminalu w Karlskronie - powiedział Christer Kjellberg, menedżer projektu oraz członek zarządu ds. frachtu w Stena Line.

Właścicielami Karlskrona Baltic Port są Stena Line (udziałowiec większościowy) oraz gmina Karlskrona. Rozwój przewozów intermodalnych w Karlskronie był dyskutowany już od pewnego czasu, a dzięki modernizacji połączenia kolejowego możliwe było przejście do fazy realizacji projektu.

- Jest to niezwykle istotny projekt dla regionu - powiedziała Camilla Brunsberg, przewodnicząca rady miasta oraz prezes portu Karlskrona Baltic Port. - Uczyni on miasto Karlskrona oraz port na wyspie Verkö jednym z najważniejszych szwedzkich ośrodków przeładunku towarów przewożonych w kombinacji kolej/prom zarówno do, jak i z południowej oraz południowo-wschodniej Europy. Niezbędnym warunkiem realizacji projektu była modernizacja połączenia kolejowego, dokonana właśnie w ramach europejskiego projektu Baltic Link, który obejmuje także terminale intermodalne Karlskrona oraz Alvesta.

Punktami docelowymi tworzonej sieci połączeń będzie kilka skandynawskich terminali intermodalnych, a od południa port w Gdyni.

- Ten projekt jest niezwykle interesujący z racji dużego zapotrzebowania na rozwiązania intermodalne. Jak do tej pory jest to nasz pierwszy terminal intermodalny w Szwecji. Podobne rozwiązania oferujemy już między Kilonią a Veroną oraz między Poznaniem a Rotterdamem. Nasza sieć połączeń promowych to obecnie 22 trasy, co powoduje, że doświadczenie zdobyte podczas tego projektu będzie mogło zaowocować zastosowaniem na innych rynkach podobnych rozwiązań z wykorzystaniem połączeń kolejowych – stwierdził Björn Petrusson, dyrektor ds. frachtu w Stena Line.

Współpraca z firmą Logent, która posiada rozbudowaną sieć terminali intermodalnych, pozwoli na otwarcie nowych możliwości współpracy portu w Karlskronie z Polską oraz Europą wschodnią.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy dodać Karlskronę do sieci naszych terminali. Podobnie jak  w przypadku pozostałych terminali naszej sieci, będziemy rozwijać operacje oferując klientom odbiory, dostawy, a także inne usługi z zakresu logistyki, związane z przychodzącymi oraz wychodzącymi z terminalu ładunkami. W łańcuchu transportu towarów stanowimy łącznik między przewozami morskimi, kolejowymi i drogowymi zapewniając korzyści zarówno właścicielom infrastruktury jak i dla nadawcom ładunków - powiedział Anders Madsen, dyrektor zarządzający Logent Ports & Terminals AB.

- Czuję się osobiście związany z regionem Blekinge, dlatego połączenie jego stolicy - Karlskrony z naszą siecią intermodalną jest dla mnie czymś szczególnym. Otwierając możliwość obsługi naczep intermodalnych oraz kontenerów w relacjach do południowo-wschodniej Szwecji i dalej do Polski stwarzamy zupełnie nowe perspektywy rozwoju operacji logistycznych w Karlskronie - powiedział Michael Arvidsson, dyrektor zarządzający Logent AB.

W ramach projektu pociągi Green Cargo połączą intermodalnie port na wyspie Verkö z siecią ponad 40 terminali w całej Szwecji.

- Możemy przewozić zarówno całe pociągi złożone z naczep, kontenerów oraz nadwozi wymiennych jak i mniejsze ilości jednostek intermodalnych, w ruchu rozproszonym, łącząc je z innymi ładunkami. W ten sposób już od samego początku umożliwiamy korzystanie z efektywnego kosztowo systemu, dającego możliwości rozwoju w miarę potrzeb - przekonuje Anders Ohlsén, reprezentujący Dział Sprzedaży Green Cargo.

Dzięki tej współpracy Karlskrona oraz Gdynia uzyskają bezpośrednie połączenie z siecią terminali intermodalnych w takich miastach jak Haparanda, Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Sztokholm, Hallsberg, Oslo czy Göteborg..

Stena Line
 

+1 Nie tak do przodu..
Nie wiem czy poradzą sobie z Świnoujściem gdzie rozbudowany port jest o wiele bardziej konieczny niż w Gdyni czy Karlskronie. Moim zdaniem Stena nie powinna wkładać w tą trasę tak wiele pieniędzy i ogólnie zysków. Mają inne bardziej opłacalne trasy a obecne dobre wyniki linii Gdynia - Karlskrona to tylko kwestia czasu gdy Unity wybuduje sobie dwa nowe promy ładunkowe być może z domieszką miejsca na koleje a TT Line wejdzie do Świnoujścia. Ceny Unity na rok 2014r. są o wiele niższe niż Steny i powinni bardziej inwestować w linie Morza Północnego i Irlandzkiego.
21 listopad 2013 : 14:52 Guest | Zgłoś
-1 Aha, racja
Aha, czyli jak mają duży wzrost na linii do Karlskrony to powinni inwestować w Morze Północne? :) super podpowiedź, nie ma co... Unity jak ma niższe ceny to nie wybuduje promów bo... nie bedzie miała za co ich budować.
Twoja logika jest dość przewrotna powiedziałbym ;)
Śpij dobrze i nie pal więcej tego świństwa :D
21 listopad 2013 : 22:22 Guest | Zgłoś
0 aaaa
STena po to inwestuje teraz, żeby później mieć zyski. Jeżeli będzie wojna cenowa ze strony UL, to mimo tego, że będzie to dotyczyło Świnoujścia sprawa zostanie zgłoszona do UOKiK i zacznie się jazda. Wtedy to po łapach dostanie trójca TT, UL i PŻB. A kary są wysokie.

Stena z nikim i o nic nie walczy, robią swoje i mają swoje sposoby na to, żeby firmy z nimi pływały. Pamiętaj, że SL to kilkadziesiąt promów, chyba największy koncern w Szwecji itp. - efekt synergii. Zresztą połączenia intermodalne zapewnią im potok ładunków z południa. Pamiętać należy, że średnia prędkość pociągów w Polsce będzie rosła i osiągnie na tyle zadowalającą wartość, że przestanie być czynnikiem decydującym.
26 listopad 2013 : 14:08 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter