Blisko 11 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka otrzymała spółka Laude Smart Intermodal. Posłużą one do realizacji projektu budowy 20 stopowych kontenerów HTSYP, o pojemności powiększonej do 43 m3.
Ich wprowadzenie i upowszechnienie w transporcie zdecydowanie poprawi rentowność przewozów intermodalnych - informuje zarząd spółki.
Kontener HTSYP (skrót: Hard Top – sztywna góra, SYP - sypki towar) jest stalowym kontenerem 20 stopowym, o podwyższonej wysokości i ze sztywnym, zatrzaskowym dachem stalowym lub plandekowym. Służy głównie do przewozu ładunków sypkich, ale płaska podłoga zapewnia możliwość przewożenia ładunków detalicznych czy na paletach. Na jednym poziomie kontenera zmieści się 14 europalet.
- Nasze kontenery do przewozu ładunków sypkich zwiększą sprawność i szybkość operacji przeładunkowej szczególnie podczas zmiany wózków wagonów na torach różnej szerokości – mówi Janusz Górski, wiceprezes Laude Smart Intermodal. - Bardzo ważne jest to, że przedmiotem przeładunku jest towar w kontenerze, a nie sam towar, który podczas tej operacji niekiedy ulega częściowemu zniszczeniu.
Największą innowacją kontenera HTSYP jest możliwość wysypania towaru z kontenera poprzez tylne „klapodrzwi”.
Wiceprezes Górski przypomina, że na rynku istnieje wiele wagonów do ładunków sypkich – od węglarki, po wagony samorozładowawcze (typu Falls bądź Falns; mają tzw. dolny zsyp). „Jednak żaden z tych wagonów nie jest stosowany w przypadku transportu ładunków na paletach” – podkreśla Górski.
Wdrażany przez spółkę Laude kontener posiada standardowe otwierane na oścież drzwi, dzięki którym rozładunek palet jest łatwy.
- To niewątpliwie cecha, która radykalnie poprawi rentowność przewozów intermodalnych – stwierdza Janusz Górski.
Istotne w tym rozwiązaniu jest też to, że odbiorca ładunku sypkiego nie musi posiadać bocznicy, aby towar dotarł do niego bez konieczności przeładowania go na inny środek transportu. W ramach obsługi przewozu kontenerowego jest dostarczana naczepa samochodowa z wywrotem, na którą zostaje przeniesiony kontener będący „opakowaniem” towaru.