Dobiega końca etap projektowania terminalu naftowego PERN w Gdańsku. Wkrótce wykonawca może wystąpić o pozwolenie na budowę - wynika z informacji przekazanych portalowi wnp.pl przez Andrzeja Napierskiego, prezesa spółki IDS-Bud, która jest liderem konsorcjum realizującego terminal.
Kontrakt na budowę pierwszego etapu terminalu w Gdańsku podpisano na początku kwietnia 2013 r. z konsorcjum IDS-Bud, Vahostav-SK (Słowacja), Vahostav-PL, PSJ Hydrotranzit (Słowacja), Korporacja Altis-Holding (Ukraina). Wartość zadania wynosi 415 mln zł.
Prace przewidują przede wszystkim powstanie sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy, wraz z instalacjami technologicznymi oraz rurociągami przesyłowymi, które zostaną włączone w istniejące ropociągi biegnące w kierunku Naftoportu. Czas realizacji to 32 miesiące.
- Dobiega końca etap projektowania budowy terminalu w Gdańsku. Obecnie projekt jest weryfikowany przez PERN. Po jego akceptacji wystąpimy do wojewody z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę. Myślę, że może to nastąpić na początku listopada 2013 r. - poinformował portal wnp.pl Andrzej Napierski.
- W ramach kontraktu mamy projektowanie zarówno pierwszego, jak i drugiego etapu budowy terminalu. Zlecenie obejmuje jednak wykonawstwo tylko pierwszego etapu - magazynów ropy. Jeśli PERN ogłosi przetarg na drugi, produktowy etap inwestycji, to oczywiście będziemy do niego aplikować z branżowymi partnerami - dodał.
Docelowo inwestycja w Gdańsku obejmuje budowę bazy przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów o łącznej pojemności 700 tys. m. sześc., z czego 400 tys. dla ropy naftowej, a 300 tys. dla pozostałych produktów.
Przedsięwzięcie będzie przebiegało dwuetapowo: w pierwszym zostanie zrealizowana część dedykowana ropie naftowej, w drugim, którego kształt będzie zależał od potrzeb rynku - część paliwowa i chemiczna.
- Terminal będzie połączony z Naftoportem krajową siecią przesyłu ropy, a tym samym znacząco zwiększy możliwości wykorzystania istniejącej już infrastruktury i wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju - informował wcześniej PERN.
- Ta kluczowa dla logistyki ropy naftowej inwestycja odpowie też na wyzwania jakie niesie zmiana kierunków dostaw czarnego złota, zapewni dywersyfikację działalności Grupy PERN oraz znacząco zwiększy wpływy do budżetu państwa - podkreślał.
Tomasz Elżbieciak