Porty, logistyka

W okresie od stycznia do czerwca 2013 r. w Porcie Gdańsk przeładowano w sumie 13 990,4 tys. ton towarów. Jest to wynik o 33,5 procent lepszy od analogicznych statystyk dotyczących I połowy 2012 r. i o 15,4 procent wyższy niż zakładały szacunki Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Wyniki te były prezentowane przez Dorotę Raben, prezes ZMPG, podczas niedawnego spotkania z członkami Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej Rady Miasta Gdańska.

Największy udział w przeładunkach gdańskiego portu miały w I półroczu 2013 r. przewozy kontenerowe (38,0% łącznej masy), a w dalszej kolejności paliwa płynne (31,4%) oraz węgiel (19,1%). Przeładunek innych ładunków masowych wyniósł 7,7% łącznej masy, przeładunek zboża 3,8%, poniżej 0,1% wyniósł przeładunek rud metali.

Przychody ZPMG S.A. wyniosły w I półroczu 2013 r. łącznie 76,1 mln zł, co stanowiło wzrost względem pierwszych 6 miesięcy 2012 r. o 15,4% oraz wynik lepszy o 13,6% od założonego przez ZMPG planu. Największy udział w przychodach stanowiły wpływy z dzierżawy terenów portowych (39,9 mln zł; 52,4% łącznych przychodów) i z tytułu użytkowania infrastruktury portowej (21,1 mln zł; 27,7%). Koszty remontów i nakłady inwestycyjne wyniosły natomiast w sumie 17,4 mln zł.

– Wyniki osiągane przez gdański port wskazują, iż wzrasta jego rola jako „hub-u” przeładunkowego na południowym Bałtyku. Biorąc pod uwagę wzrastające statystyki przewozów towarowych pomiędzy Europą i Azją, należy się spodziewać, że ta tendencja będzie utrzymywana także w kolejnych latach. Sprzyjać temu powinien zakres inwestycji prowadzonych obecnie i planowanych do realizacji, które zostały nam przedstawione. Będą one prowadzić do istotnego wzrostu potencjału zarówno samego portu, jak i poszczególnych podmiotów funkcjonujących na jego terenie – mówi Piotr Skiba, gdański radny PO.
– Widzę natomiast poważny mankament, choć niezależny od zarządu portu. Problemem jest niska dostępność kolei, jeśli chodzi o przywóz i wywóz towarów z portu. Zwłaszcza mam tu na myśli wciąż niezrealizowaną modernizację mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Rozwój alternatyw dla transportu drogowego jest niezbędny, a przy braku realizacji wspomnianej inwestycji słynne hasło „Tiry na tory” jeszcze długo nie będzie wcielone w życie – dodaje radny.

Realizowane oraz planowane inwestycje w gdańskim porcie, jak również stan przygotowań do przebudowy mostu nad Martwą Wisłą – czyli inwestycji, która ma być realizowana przez PKP PLK – przybliżymy na portalu "rynekinfrastruktury.pl" wkrótce.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter