Porty, logistyka

Projekt „Budowa Terminalu Etap 3: zakup sprzętu – DCT Gdańsk bramą do Europy Środkowej” jest jednym z 14 zadań związanych z rozwojem transportu intermodalnego w Polsce, którym Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło w sierpniu br. unijne dofinansowanie (w ramach konkursu dla działania 7.4 Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”). Opisem inwestycji planowanej przez DCT rozpoczynamy na portalu Rynek Infrastruktury szczegółową prezentację tych 14 projektów.

„Budowa Terminalu Etap 3” stanowi kolejny etap wieloletniej inwestycji realizowanej przez DCT, zakładającej utworzenie w Gdańsku najnowocześniejszego terminalu kontenerowego w basenie Morza Bałtyckiego. Jest związana z rozwojem działalności funkcjonującego od 2007 r. terminala, który pierwotnie, po zakończeniu I etapu budowy, posiadał zdolność przepustową 300 tys. TEU rocznie, po zakończeniu II etapu moce przerobowe zwiększyły się do 950 tys. TEU, natomiast planowany obecnie III etap pozwoli na zwiększenie przepustowości do 1 250 tys. TEU.

III etap ma charakter zakupowy. Obejmuje nabycie specjalistycznego sprzętu, umożliwiającego znaczące zwiększenie zdolności przeładunkowej terminalu, co wydatnie wzmocni jego pozycję rynkową, przyczyniając się do wzrostu konkurencyjności DCT i roli Gdańska jako najważniejszego w Europie Środkowo-Wschodniej głębokowodnego terminalu kontenerowego w akwenie Morza Bałtyckiego.

Do najważniejszych maszyn i urządzeń, jakie zakupione zostaną w ramach projektu należą: 1 suwnica nabrzeżowa (STS), 3 samojezdne suwnice placowe (RTG), 8 ciągników terminalowych oraz 14 naczep kontenerowych (w tym jedna do kontenerów cieknących). Dostawy sprzętu mają się zakończyć w grudniu 2014 r.

Projekt realizowany jest od stycznia 2012 r., zaś jego finansowe zakończenie planowane jest na grudzień 2015 r. Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie dostarczany i oddawany do eksploatacji sukcesywnie aż do grudnia 2014 r., kiedy to nastąpi operacyjne zakończenie realizacji inwestycji. Całkowita wartość projektu wynosi 52,02 mln zł, natomiast wartość dofinansowania unijnego przyznanego przez CUPT wynosi 15,61 mln zł.

- Środki, jakie otrzymamy w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, zostaną przeznaczone na zakup nowego sprzętu: kolejnej, szóstej już suwnicy nabrzeżowej, a także sprzętu wspierającego jej pracę: suwnic bramowych oraz ciągników z naczepami do rozwożenia kontenerów. Zwiększanie zdolności przeładunkowych i przepustowości DCT jest dla nas priorytetem, wpisuje się bowiem w kierunek rozwoju naszych klientów, wprowadzających na Bałtyk największe jednostki kontenerowe na świecie – mówi Maciek Kwiatkowski, prezes DCT. 

+3 DCT - III Etap
Życzę DCT uporu i wytrwałości w rozbudowie terminala. Oponenci i przeciwnicy rozwoju portu z ukierunkowaniem na przewóz kontenerów nie mają żadnych kontrargumentów, by wstrzymywać ten proces. Każdy rok będzie wzmagać politykę DCT i tworzyć nacisk na rozbudowę infrastruktury transportowej związanej z obsługą portu. Znaczenie gospodarcze tych działań będzie ogromne i kluczowe dla rozwoju Pomorza Gdańskiego.
04 wrzesień 2013 : 10:23 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter