Porty, logistyka

Konteneryzacja morskiego handlu, wzrost znaczenia polskich portów na europejskiej mapie transportowej i powstające nowe okołoportowe formaty magazynowe mogą być ważnym czynnikiem rozwoju rynku logistycznego i sektora magazynowego w Polsce w perspektywie najbliższych lat, wynika z raportu Jones Lang LaSalle – Polskie porty kontenerowe: nowe kierunki rozwoju rynku logistycznego.

Jones Lang LaSalle opublikował drugą część raportu „Polskie porty kontenerowe: nowe kierunki rozwoju rynku logistycznego”, analizującą wpływ trendu konteneryzacji oraz rozwoju infrastruktury portowej na rynek logistyczny, w tym sektor magazynowy w Polsce. Pierwsza część opracowania zawierała informacje dotyczące trendów w handlu morskim, uwzględniając rosnące znaczenie konteneryzacji oraz rozwoju polskich portów kontenerowych. Obecnie przyszedł czas na podsumowanie konsekwencji tych zjawisk dla krajowego rynku powierzchni magazynowo-przemysłowych. Opracowanie zostało poparte badaniami przeprowadzonymi wśród reprezentantów działających w Polsce firm, w szczególności osób odpowiedzialnych za łańcuch dostaw w firmach logistycznych, spedycyjnych i handlowych.

Jak wynika z opracowania, rozwój terminali kontenerowych w portach, zwłaszcza tych głębokowodnych, będzie wpływał korzystnie na rozwój rynku powierzchni magazynowo-przemysłowych w kraju, szczególnie w regionach nadbrzeżnych. Co więcej, napływ towarów i otwarcie nowych możliwości transportowych będzie stymulować rozwój sektora logistycznego, w tym centrów przeładunkowych zlokalizowanych w całej Polsce.

Polska bramą do krajów Europy Środkowo-Wschodniej

Trzech z siedmiu sąsiadów Polski nie posiada dostępu do morza. Tym samym, korzystne położenie geograficzne Polski rozszerza zasięg naturalnego zaplecza krajowych portów kontenerowych o kraje ościenne. Dodatkowo, inwestycje w krajową infrastrukturę kolejową, intermodalną oraz drogową (A1,S3), skracające czas dojazdu z południa Polski, a także usprawnienie połączeń z krajami sąsiadującymi, wzmacniają konkurencyjność polskich terminali kontenerowych na europejskiej mapie logistycznej, czyniąc z nich atrakcyjny punkt przeładunkowy dla towarów transportowanych do całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Wsparcie dla rynku magazynowego na północy Polski

Rozwój polskich portów kontenerowych ma szansę stać się motorem napędzającym wzrost zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe, nie tylko na północy Polski, ale – w konsekwencji usprawnienia sieci dystrybucji – i na terenie całego kraju. Z badań przeprowadzonych przez Jones Lang LaSalle wynika, że aż 48% respondentów planuje w ciągu najbliższych lat zwiększenie swojej obecności w magazynach na wybrzeżu, co w większości wypadków będzie efektem poszerzenia naturalnego zaplecza polskich portów oraz zwiększenia ich przepustowości. Jest to znaczący wynik, zwłaszcza, gdy weźmie się pod uwagę, że obecnie udział regionu Polski Północnej w całkowitych zasobach magazynowych w Polsce wynosi jedynie nieco ponad 3%.  Źródło: Jones Lang LaSalle

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter