Porty, logistyka

„Zakup suwnic nabrzeżowych dla zwiększenia potencjału operacji intermodalnych terminalu BCT Gdyni” - tak brzmi pełna nazwa kolejnego z 14 projektów (szczegółowo od tego tygodnia prezentowanych na portalu Rynek Infrastruktury), które otrzymają dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach konkursu dla działania 7.4 Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, dotyczącego rozwoju transportu intermodalnego w Polsce. Finansowanie tych 14 projektów zatwierdziło w sierpniu 2013 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Łączna wartość gdyńskiego projektu to 48,76 mln zł, z czego 14,63 mln zł wyniesie unijne dofinansowanie. Tyle kosztować będzie zakup dwóch suwnic nabrzeżowych, z których każda będzie miała zasięg 19 rzędów kontenerów. Dla porównania, dwie najstarsze suwnice nabrzeżowe eksploatowane przez BCT, wyprodukowane pod koniec lat 70. XX w., mają zasięg 13 rzędów kontenerów. Po zakupie nowych suwnic nabrzeżowych, ich liczba w BCT wynosić będzie 6.

Zakup dwóch suwnic nabrzeżowych jest uzupełnieniem większego projektu obecnie prowadzonego przez BCT, pn. „Modernizacja terminalu BCT w Gdyni dla zwiększenia potencjału przeładunków intermodalnych”. Jego wartość wynosi 153,38 mln zł, z czego 53,88 mln zł wynosi unijne dofinansowanie.

Całość inwestycji w projekcie pierwszym i drugim zakłada zakup w sumie 8 sztuk suwnic: 4 nabrzeżowych (2 x 19 rzędów i 2 x 23 rzędy), 2 placowych i 2 kolejowych. Oprócz tego zakupione zostaną 2 wozy podsiębierne, 2 wozy kontenerowe wysięgnikowe, 6 ciągników siodłowych terminalowych i 6 naczep kontenerowych. Poza tym, w ramach tego samego działania przebudowane zostanie 91 tys. m2 nawierzchni betonowych, rozbudowane zostaną stanowiska dla kontenerów chłodzonych, zainstalowane zostanie automatyczne sterowanie bramy wjazdowej, rozbudowany będzie serwer umożliwiający elektroniczną wymianę dokumentów, zmodernizowany zostanie system łączności bezprzewodowej na terenie terminala, a także usprawniony będzie system pozycjonowania kontenerów (DGPS).

Spośród ww. przedsięwzięć, jak dotąd zakupiono suwnice kolejowe, które fizycznie znajdą się na terminalu za kilka miesięcy. Kończy się także przetarg na dwie nowe suwnice nabrzeżowe 19 rzędowe, trwa też już przebudowa części dróg i placów manewrowych w obrębie terminala, rozbudowa stanowisk dla kontenerów chłodzonych oraz działania związane z rozbudową serwera. Większość pozostałych zadań planowana jest do rozpoczęcia na początku przyszłego roku. Zakończenie całości projektu ma nastąpić w sierpniu 2015 r.

Analiza zamówiona przez BCT wykazała, że poczynione inwestycje i wydatna poprawa dzięki nim parametrów przeładunkowych przyczynią się do osiągnięcia w najbliższych latach poziomu przeładunków 750 tys. TEU rocznie, z perspektywą ich zwiększenia do 1,2 mln TEU rocznie. Projekt zatwierdzony przez CUPT do unijnego dofinansowania ma zwiększyć konkurencyjność BCT względem innych terminali kontenerowych w Europie Środkowej, koncentrujących się na obsłudze połączeń feederowych oraz stworzyć podstawy do obsługi znacznie większych statków, które po inwestycjach Zarządu Portu będą zawijać do Gdyni.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter