Porty, logistyka

Śmiało można zatem zaryzykować twierdzenie, że wynik roku 2011 – czwarty w historii gdańskiego portu – jak i roku 2012 pokonają tegoroczne statystyki. Gdańsk dobrze zaczął rok 2013 – jeszcze lepiej go zakończy – bardzo dobre wyniki portu w Gdańsku (blisko 14 mln przeładowanych towarów) komentuje Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Według najnowszego rankingu wpływowego brytyjskiego magazynu „Container Management” – przeładowując w 2012 roku niemal 930 tysięcy TEU – gdański port znalazł się na 112 pozycji w świecie. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2013 roku sam DCT przeładował 565 622 TEU. Przy rytmice i wielkościach cotygodniowych transportów statków serwisu kontenerowego z Dalekiego Wschodu, a także wobec lipcowego wprowadzenia na linię do Gdańska statków serii Triple-E o pojemności 18 000 TEU, tegoroczny plan przeładowania w tym terminalu blisko 1,1 miliona TEU wydaje się niezagrożony. Tym samym, sięgnięcie do elitarnego grona „setki” najbardziej liczących się w świecie portów kontenerowych, jest jak najbardziej realne.

Lepszy o 25% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku wynik to głównie efekt ponad czterokrotnego wzrostu przeładunku węgla. Ten podstawowy ładunek gdańskiego portu lat 70- i 80-tych w ostatnich latach nie cieszył się powodzeniem na zagranicznych rynkach. W całym ubiegłym roku port gdański przeładował zaledwie nieco ponad 1,9 miliona ton. Tegoroczny plan za to, skromny po doświadczeniach ostatniej dekady, port wykonał już w kwietniu. Na ostatni dzień czerwca przeładunek sięgnął już prawie 2,7 miliona ton – z których dwie trzecie stanowił eksport.

W statystykach dla pierwszych dwóch kwartałów 2013 roku w zestawieniu z analogicznym okresem poprzedniego roku port zanotował wzrost przeładunków we wszystkich grupach towarów, oprócz innych masowych. Chimeryczny był w minionych latach rynek paliw płynnych. Niemal 4,5 miliona ton przeładowanych w „Naftoporcie” przez 6 miesięcy, to jednak prawie połowa obrotów całego roku ubiegłego i dobra zapowiedź dla wyniku bieżącego.

Korzystne relacje wykazują także statystyki obrotów zbożowych – ponad pół miliona ton przeładowanych w ciągu dwóch kwartałów. Spadkową tendencję zanotowali jedynie importerzy kruszyw (ok. 1,1 miliona ton w pół roku), co zresztą obserwujący rynek analitycy portu przewidzieli. O ile jednak miesięczna średnia obrotu we wszystkich grupach towarowych łącznie wyniosła w pierwszej połowie 2012 roku ok. 1,8 miliona ton – to w pierwszym półroczu 2013 przekroczyła 2,3 miliona ton.

Port Gdańsk posiada terminale zbożowy, drobnicowy, uniwersalny, ładunków masowych suchych i płynnych, paliw płynnych i terminal promowy, a także dwa terminale kontenerowe: Głębokowodny Terminal Kontenerowy i Gdański Terminal Kontenerowy.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter