Porty, logistyka

Tunel pod Martwą Wisłą jest coraz dłuższy. Damroka lub inaczej maszyna drążąca TBM wywierciła już w sumie 69,88 metrów. Budowa nowego, ponaddwukilometrowego odcinka Trasy Słowackiego połączy obie strony rzeki i istotnie poprawi dostępność drogową portu w Gdańsku i dojazd do lotniska im. Lecha Wałęsy.

Cała maszyna jest już pod powierzchnią ziemi. Od początku wiercenia maszyna była już konserwowana, miała też przestój związany z przedłużaniem rurociągów połączonych z Zakładem Separacji (woda, powietrze, płuczka). W tym czasie z fabryki z Gdańska Kokoszek na plac budowy dostarczane są tubingi tworzące pierścienie, z których powstaje tunel. Na każdy pierścień (tubing) tunelu składa się 7 prefabrykatów (żelbetowych elementów prefabrykowanych) – sześć podstawowych i jeden klin – łącznie ważących około 100 ton. Do wykonania jednej tuby tunelu potrzeba 538 pierścieni. Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM. Jego długość to ponad 1378 metrów. W najniżej położonym punkcie będzie się znajdował się ponad 35 metrów pod lustrem wody. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży Dworzec Drzewny (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 metrów od wschodniego brzegu Martwej Wisły i Dworzec Wiślany (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 metrów od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Tarcza wiercąca TBM (której średnica wynosi ponad 12 metrów) wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Budowa Trasy Słowackiego – połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk (odcinek od w. Marynarki Polskiej do w. Ku Ujściu) jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko). Całkowity koszt projektu to 1,420 mld zł, w tym dofinansowanie z UE - 1,154 mld zł.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter