Porty, logistyka

Ostatnie nabrzeże o najlepszych warunkach nawigacyjnych w gdańskim porcie ma już swojego operatora. OT Logistics wybuduje w tym miejscu nowy terminal głębokowodny. Terminal masowy Port Centralny powstanie między DCT a Terminalem Suchych Ładunków Portu Północnego.

15 maja 2013 roku zarządca terenów portowych spółka Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaakceptował propozycję komisji powołanej do rozstrzygnięcia przetargu nieograniczonego na wieloletnią dzierżawę nieruchomości gruntowej zabudowanej, w tym części Pirsu Rudowego, z przeznaczeniem na budowę i eksploatację ogólnodostępnego terminalu głębokowodnego, w tym przeładunku towarów pochodzenia roślinnego, z wyłączeniem ropy naftowej i produktów ropopochodnych, zlokalizowanej w Gdańsku, w Porcie Zewnętrznym. Tym samym, swojego operatora uzyskał ostatni fragment gdańskiego portu, posiadający bezpośredni dostęp do głębokowodnego akwenu Zatoki Gdańskiej, w którym obsługiwane będą największe statki zdolne pokonać cieśniny duńskie (czyli o zanurzeniu do 15,5 metra). Po zatwierdzeniu tej decyzji przez radę nadzorczą ZMPG możliwe staną się negocjacje szczegółowe ze zwycięzcą przetargu. OT Logistics to firma, która swą tradycją sięga powołanej w 1946 roku spółki "Polska Żegluga na Odrze" - przekształconej w 1992 roku (zgodnie z ustawą o prywatyzacji) w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa Odratrans. Od ubiegłego roku występuje pod nazwą OT Logistics. Grupa Kapitałowa OT Logistics, świadcząc usługi żeglugi śródlądowej, spedycji morskiej oraz kolejowej - realizowanych głównie na terenie Polski i Niemiec - wypracowała w ubiegłym roku blisko pół miliarda złotych przychodów. Spółka w 2012 roku rozpoczęła także inwestycje portowe. Jest obecnie właścicielem 95% akcji Portu Handlowego Świnoujście, w którym zamierza uruchomić terminal kontenerowy. Także w Gdańsku, budując terminal przeładunku towarów masowych, chce kontynuować obsługę m.in. transportów węgla, stali, nawozów, produktów rolnych i biomasy. Na atrakcyjnej powierzchni 23,5 hektara w gdańskim porcie, między terminalem kontenerowym DCT a Terminalem Suchych Ładunków Masowych spółki Port Północny należącego do Grupy Sea-Invest, OT Logistics, która w tym roku planuje debiut na GPW (obecnie notowana jest na rynku NewConnect) zadeklarowała wybudowanie infrastruktury lądowej i hydrotechnicznej wartej 300 milionów złotych. Ta inwestycja, uzupełniona istniejącą i realizowaną siecią drogową oraz kolejową, ostatecznie utrwali czołową pozycję Gdańska wśród portów bałtyckich. Być może też, pojawienie się w Gdańsku doświadczonego przewoźnika śródlądowego nie pozostanie bez wpływu na perspektywę przywrócenia roli ważnego szlaku transportu towarowego, jaką w minionych wiekach odgrywała dla gdańskiego portu królowa polskich rzek - Wisła. Szacunki przewidują, że w perspektywie najbliższych 10-15 lat - dzięki realizowanym obecnie przedsięwzięciom - obroty Portu Morskiego w Gdańsku mogą ulec nawet potrojeniu w stosunku do dzisiejszych wyników.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter