Porty, logistyka

Minister transportu chce naprawić błąd w przepisach, powodujący, że zarząd portów w Świnoujściu i Szczecinie płaci od lat 10-krotnie wyższą opłatę za użytkowanie wieczyste, niż zarządy portów w Gdańsku i Gdyni. Jest już gotowy projekt w tej sprawie.

Wszystkie cztery porty są uznawane za "niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa" i teoretycznie wszystkie powinny płacić niższe opłaty za wieczyste użytkowanie i z tytułu zarządu nieruchomościami. W praktyce jest jednak inaczej - od lat zarządy portów Gdańsk i Gdynia płacą opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego w wysokości 0,3 proc. ceny nieruchomości, natomiast Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście płaci ją w wysokości 3 proc. ceny nieruchomości. Podobnie jest z opłatą roczną z tytułu trwałego zarządu: zarządy portów Gdańsk i Gdynia płacą ją w wysokości 0,1 proc. ceny, a zarząd portów w Szczecinie i Świnoujściu - w wysokości 1 proc. ceny. Różnica wynika z niejasnego przepisu w rozporządzeniu Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. Wymienia on bowiem - wśród nieruchomości uznanych za "niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa" - nieruchomości wykorzystywane "na porty i przystanie żeglugi śródlądowej, którym odrębne przepisy nadają znaczenie obronne". Z przepisu nie wynika jednoznacznie, czy chodzi o porty morskie, czy porty śródlądowego. Dla prawników najważniejszy jest użyty w przepisie spójnik "i", co oznaczałoby, że chodzi wyłącznie o porty i przystanie śródlądowe - bez portów morskich. Tak właśnie interpretowały dotychczas przepis urzędy, a potem i sądy, decydując w sprawie opłat od zarządu portów w Szczecinie i Świnoujściu. Natomiast zarządy portów w Gdańsku i Gdyni nie miały z tym problemu, bo urzędy decydujące o wysokości opłat uznały je za "niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa". Po to, by zlikwidować tę dysproporcję, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej przygotował projekt zmiany rozporządzenia z 24 sierpnia 2004 r. Z rozporządzenia tego miałoby jednoznacznie wynikać, że porty morskie są uznawane za "niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa". (...)

0 Polska
sposób funkcjonowania Państwa jest karygodny. Ci a la menadżerowie nadają się ale zupełnie do czegoś innego ... a mianowicie do poziomu Operacyjnego czyli do .... miotły i mopa !!!!
05 kwiecień 2013 : 06:32 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter