Porty, logistyka

Trwają analizy dotyczące ewentualnej rozbudowy powstającego właśnie gazoportu w Świnoujściu. Pojawiły się bowiem nowe firmy z zagranicy, gotowe zaopatrywać się u nas w skroplony gaz ziemny (LNG). Gazoport mógłby się też zająć przeładunkiem gazu na mniejsze jednostki oraz świadczyć usługę tankowania statków. To jednak wymaga kolejnych inwestycji.

Do spółki Polskie LNG, która odpowiada za budowę i eksploatację gazoportu w Świnoujściu, zgłaszają się nowi kontrahenci, zarówno z Polski, jak i z zagranicy, chętni do nawiązania współpracy.

– To są największe firmy z branży energetycznej, z branży chemicznej, firmy zajmujące się dystrybucją gazu, różnego rodzaju paliw, które mogą być zainteresowane naszymi usługami – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Mazur, rzecznik firmy.

Dla świnoujskiego portu korzystne może się też okazać wejście w życie w 2015 roku przepisów unijnych, które zmniejszają do 0,1 proc. dopuszczalny poziom emisji siarki uwalnianej przez statki do atmosfery (na obszarze Morza Bałtyckiego, Północnego z kanałem La Manche, na pozostałych morzach europejskich w 2020). Oznacza to, że transport morski będzie musiał być napędzany LNG, które jest paliwem ekologicznym.

– Będziemy mogli w naszym terminalu świadczyć usługę tankowania statków – mówi Mazur dodając, że równie dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych partnerów cieszy się usługa przeładunku gazu na mniejsze jednostki. – Pierwotnie gazoport był planowany wyłącznie jako terminal importowy, obecnie patrząc na to, jak zmienia się rynek LNG, jakie są decyzje Komisji Europejskiej, ten terminal ma szanse stać się terminalem importowo-dystrybucyjnym.

Gazoport w Świnoujściu byłby wówczas największym na Bałtyku terminalem redystrybucyjnym, zaopatrującym mniejsze instalacje satelitarne, m.in. w Skandynawii. Nie musiałoby to oznaczać potrzeby regazyfikowania surowca, czyli ponownego skraplania. Gaz w formie ciekłej, który przypływałby do nas metanowcem, byłby przeładowywany do mniejszych jednostek.

Wiązałoby się to jednak z dalszą rozbudową portu, m.in. budową trzeciego zbiornika i kolejnymi, wielomilionowymi inwestycjami. Dlatego wszelkie decyzje muszą być poprzedzone analizami ekonomicznymi, prawnymi, środowiskowymi oraz szczegółowym badaniem potrzeb odbiorców.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter