Porty, logistyka

Tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku wywołuje ogromne zainteresowanie. Na sympozjum, które odbyło się dzisiaj (tj. 24 stycznia) na terenie Międzynarodowych Targów Gdańskich przybyło pół tysiąca gości!

W konferencji udział wzięli głównie inżynierowie. I głównie do nich była ona skierowana. Chodziło o to, aby jak najszerszemu gronu specjalistów zaprezentować ten niezwykły projekt. Uczestnicy spotkania wysłuchali referatów o znaczeniu tunelu drogowego pod Martwą Wisłą dla regionu i metropolii oraz o rozwoju układu drogowego w Gdańsku. Poznali warunki hydrogeologiczne, geologiczno-inżynierskie i geotechniczne na obszarze lokalizacji inwestycji. Wysłuchali analizy potencjalnych rozwiązań budowlanych, które mają być zastosowane przy budowie tunelu oraz poznali powody wyboru realizowanej koncepcji konstrukcyjnej.

Mieli też okazję poznać ekonomiczną stronę przedsięwzięcia, jak również parametry eksploatacyjne i konstrukcyjne tunelu wraz z założoną technologią i bezpieczeństwem jego realizacji. Wysłuchali też informacji o doborze głowic tunelowych TBM oraz o rozwiązaniach konstrukcyjnych systemów deskowań tunelu pod Martwą Wisłą.

- Tunel pod Martwą Wisłą nie jest jednym z wielu zadań inżynieryjnych układu drogowego Gdańska. Jest to zadanie wyjątkowe i stanowi rodzaj „kamienia milowego” w historii techniki Gdańska - przekonywał w swoim wystąpieniu prof. dr hab. inż. Tomasz Parteka z Politechniki Gdańskiej. - Można by to zadanie porównać do uruchamiania pierwszej linii tramwajowej, pierwszej elektrociepłowni. Przełamuje bowiem próg technologiczny wprowadzania wielkich obiektów inżynierskich, na których odbywa się ruch pod ziemią.

Organizatorzy sympozjum nie ograniczyli się tylko do teoretycznej prezentacji inwestycji. Jutro goście sympozjum będą mogli zwiedzić plac budowy obiektu.

Przypomnijmy, że tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku ma połączyć Trasę Sucharskiego z Trasą Słowackiego. Dzięki temu poprawić się ma zdecydowanie dostępność gdańskiego portu, a tiry mają zniknąć z ulic grodu nad Motławą. To jedyna tego rodzaju inwestycja w Polsce.

Obiekt ma mieć długość ponad kilometra i składać z dwóch nitek. Znajdować się będzie 35 metrów pod lustrem wody Martwej Wisły. Tunel ma wydrążyć specjalna maszyna-kret TBM sprowadzona z Niemiec. Prace mają się rozpocząć w marcu. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to koniec przyszłego roku. Projekt prowadzony przez spółkę miejską Gdańskie Inwestycje Komunalne kosztować będzie ponad 885,6 milionów złotych.

Czytaj także: Przygotowania do drążenia w porcie gdańskim

Organizatorami sympozjum „Tunel drogowy pod Martwą Wisłą” byli: Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Pomorska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa przy współpracy Politechniki Gdańskiej i organizacji Pracodawcy Pomorza. Spotkanie objął honorowym patronatem minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak.

Więcej o tunelu pod Martwą Wisłą dowiedzieć się można na: www.gik.gda.pl. Tam też na bieżąco śledzić można postępy prac przy jego budowie.

Tekst i zdjęcia: Tomasz Falba

0 szczerze mówiąc
nie bardzo rozumiem sens tego spotkania. Co właściwie konkretnie z niego wynikło? No, chyba, że chodziło po prostu o spotkanie towarzyskie, autopromocję Gdańska i obiektu AmberExpo, który tak w ogóle to świeci pustkami, niestety...
26 styczeń 2013 : 21:13 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter