Zarząd Portu Morskiego w Darłowie pobił w 2012 roku rekord wyładunku i załadunku statków handlowych. Pobity został również rekord statków towarowych zawijających do darłowskiego portu. Zdaniem Waldemara Śmigielskiego, dyrektora zarządu, 2012 to najlepszy rok od początku powstania spółki, czyli roku 2000.
W roku 2010 obsłużono w darłowskim porcie 29 statków i przeładowano 44 tysiące ton towarów. W 2011 zawinęło tam 50 jednostek handlowych, a przeładunki osiągnęły poziom 72 tysięcy ton. W minionym, 2012 wpłynęło 113 statków handlowych, a przeładunki wyniosły pond 190 tysięcy ton, nie licząc wyładunku ryb morskich. Najczęściej były to kruszywa przeznaczone do budowy fundamentów i dróg dojazdowych do siłowni wiatrowych. Z portu wywożono najczęściej drewno i zboże. Największy obrót wykonał w 2012 roku darłowski oddział Morskiej Agencji Gdynia.
- Ubiegłoroczne obroty przekroczyły 185,4 tysiąca ton towarów. Przetransportowano je na 110 statkach - mówił dla portalu darlowo.pl Maciej Góra, kierownik Terminalu Darłowo z Morskiej Agencji Gdynia. - Przeładowujemy głównie kruszywo oraz w mniejszych ilościach wapno, dolomit, pszenicę i drewno. Pozostałe agencje z trzech statków przeładowały 4750 ton kruszywa.
Waldemar Śmigielski, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Darłowie nie ukrywa, że 2012 to najlepszy rok dla prowadzonej przez niego spółki.
- Nasze wyładunki zwiększyły się o ponad 100 procent - wylicza Śmigielski. - Podwoiła się również liczba zawijających do nas statków. Zakładamy, że 2013 rok też będzie tak dobry, a może nawet lepszy od poprzedniego. Duży wpływ na taki rozwój, mają fundusze unijne. Wiele inwestycji jest właśnie teraz realizowanych i drogą morską zamawiane są potrzebne do ich realizacji produkty. Kolejne lata, 2014 i 2015 mogą być słabsze, bo zaczyna się nowe rozdanie funduszy unijnych i będzie to czas na przygotowywanie inwestycji. Ponowne wzrosty wyładunku zakładam w latach 2016 i 2017. Oczywiście, te słabsze lata nie wpłyną negatywnie na kondycję spółki, bo prowadzimy wiele dodatkowych zadań. W najbliższym czasie oddamy do użytku nową marinę jachtową na 67 jednostek, która również powinna przynieść dochody.
Wpływ na rozwój darłowskiego portu mają też prowadzone tam inwestycje. Aktualnie Urząd Morski w Słupsku przebudowuje w Darłowie Nabrzeże Skarpowe i Parkowe o łącznej długości 1337 m, kosztem 30,1 mln zł. Miasto Darłowo za 7,4 mln zł modernizuje i przedłuża Nabrzeże Słupskie. Budowany jest również nowy basen rybacki, którego ogólny koszt to 13,3 mln zł.
Warto dodać, że 18 maja tego roku, na terenie nowo powstałej mariny w Darłowie, odbędzie się ogólnopolskie otwarcie sezonu żeglarskiego. Będzie ono okazją dla uczczenia jubileuszu 65-lecia powstania Klubu Żeglarskiego "Tramp", armatora jachtu Wojewoda Koszaliński.
Hubert Bierndgarski
"niemal wszystkie miejsca przy nowych pomostach są zajęte od końca marca do początku listopada, czyli na cały sezon żeglarski. ..../../... te 67 (miejsc) już jest praktycznie zajęte na przyszły sezon.
"
"Dla żeglarzy, którzy wchodzą do nas na dzień, dwa, trzy albo schować się przed sztormem, miejsce, które od zawsze służyło w Darłowie za marinę, czyli Nabrzeże Usteckie, dalej będzie taką rolę pełniło."
Źródło:
[link usunięty]
Czyli - jak gadając w kółko o uatrakcyjnieniu portu zbudować marinę wyłacznie dla "swoich".
Jak przypłyną jakieś jachty z zewnątrz, mają sobie stawać w kanale, tuz koło mostu, , tam gdzie ruch statków, fale podczas sztormu, prowizorka zwana dumnie "nabrzeżem" i "zaplecze" w postaci śmierdzącego kontenera sanitarnego.
Czyli bez zmian, jak to w Darłowie...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.