Prawie 300 mln zł kosztować ma przebudowa umocnień brzegowych po wschodniej i zachodniej stronie toru wodnego Świnoujście-Szczecin, na długości ok. 8 km w Kanale Mielińskim i północnej części Kanału Piastowskiego. Umowę na wykonanie tej inwestycji podpisali w piątek dyrektorzy Urzędu Morskiego w Szczecinie i spółki Energopol-Szczecin.
Czytaj więcej: Konferencja prasowa "Porty Zalewu Szczecińskiego..."
Podpisanie umowy oznacza, że rusza drugi etap modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Pierwszy wykonano w latach 2001-2004. Obecnie roboty będą kontynuowane na odcinku o łącznej długości ok. 8 km – częściowo w morskim porcie w Świnoujściu, w pasie technicznym wybrzeża oraz na obszarze morskich wód wewnętrznych. Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę umocnień brzegowych po wschodniej i zachodniej stronie toru w Kanale Mielińskim oraz w północnej części Kanału Piastowskiego. Wykonawca będzie musiał m.in. zlikwidować przeszkody nawigacyjne, zbudować nabrzeża, zmodernizować sieć infrastruktury i oznakowanie nawigacyjne.
Przetarg na wykonanie tych prac wygrało konsorcjum spółek: Energopol-Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych z Gdańska. W piątek w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim przedstawiciele wykonawcy i inwestora, czyli Urzędu Morskiego w Szczecinie, podpisali umowę.
– Umocnienia brzegowe Kanału Mielińskiego i Piastowskiego były w stanie całkowitej ruiny – częściowo konstrukcje pochodziły sprzed wojny, a częściowo z lat 60. ub. wieku – mówił Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Chodzi nie tylko o doprowadzenie brzegów do przyzwoitego stanu, ale też o umożliwienie w przyszłości pogłębienia i poszerzenia toru wodnego.
– Mamy 30 miesięcy na realizację kontraktu – powiedział Marcin Konarzewski, dyrektor Energopolu-Szczecin.
Wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 298 mln zł, łącznie z nadzorem (inżynierem kontraktu jest spółka Grontmij Polska).
Urząd Morski przygotowuje się już do kolejnych etapów modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Wkrótce ma być przeprowadzony przetarg na wykonanie studium wykonalności, a w lutym 2013 r. będzie komplet dokumentacji przyrodniczej dotyczącej Zalewu Szczecińskiego.
– Najważniejszy będzie odcinek między Policami a Szczecinem – zaznaczył wojewoda Marcin Zydorowicz.
Roboty czerpalne, które sprawią, że tor wodny na całej długości zostanie pogłębiony do 12,5 m, znajdą się w trzecim etapie jego modernizacji.