Porty, logistyka

Federalny Sąd Administracyjny w Niemczech nie wydał wyroku w sprawie pogłębienia kanału nawigacyjnego u ujścia Łaby. Odroczył tę decyzję, prawdopodobnie do jesieni 2013 roku.

Zakłóci to planowane inwestycje infrastrukturalne portu Hamburg, zarówno przybrzeżne, na drogach śródlądowych, jak i realizację planu IT „Smart Port Logistics”, który zakładał ściślejsze powiązanie portu z firmami, partnerami i klientami, informuje zarząd. Uniemożliwi też szybką rozbudowę infrastruktury w programie „Energiewende", zakładającej m.in. przejście na alternatywne źródła energii.

Obecnie władze federalne i Hamburga dokładają starań, aby ułatwić ten proces. Jak podkreśla się w komunikacie, sąd w swoich decyzjach jest niezawisły, lecz powinien też uwzględniać żywotne interesy gospodarki niemieckiej i warunki poprawy jej konkurencyjności.

Warto przypomnieć, że prace inwestycyjne są ważne dla portu z powodów naturalnych (lejkowate ujście Łaby znajduje się pod wpływem przypływów i odpływów morskich, ale i stanu wód w rzece), jak i nowych tendencji w przewozach kontenerów. W przyszłym roku pierwsi armatorzy planują wprowadzić do eksploatacji zamówione już superkontenerowce, zabierające po 18 tys. TEU ładunku, które wymagają większych głębokości basenów. Dlatego powstają w Europie pierwsze porty głębokowodne, takie plany rozbudowy ma też DCT Gdańsk.

Pierwszy port głębokowodny w Niemczech, Jade -Weser-Port, otwarty został w końcu września w Wilhelmshaven nad Zatoką Jade. Jest on wyspecjalizowany w przeładunku kontenerów, posiada baseny o głębokości 16,5 m, czyli o 2 m więcej niż baseny portowe w Hamburgu i Bremerhaven. Umożliwia to bezpośredni rozładunek największych jednostek kontenerowych, które mogą zawijać do Hamburga wyłącznie przy wyższych stanach wody (w czasie pływów) oraz korzystanie z portu przez jednostki pod własnym napędem, co znacznie skraca czas postoju (do portu w Hamburgu największe jednostki wpływają ciągnięte przez holowniki).

Pierwszą linią, która zdecydowała się przenieść regularną żeglugę kontenerową do Jade-Weser-Port jest duński armator Maersk, posiadający udziały w tamtejszym terminalu przeładunkowym. Jego statki zawijają też raz w tygodniu do DCT Gdańsk.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter