Porty, logistyka

W sobotę, 20 października zakończył się w Gdyni załadunek czterech specjalnych suwnic kontenerowych zmontowanych przez Portowy Zakład Techniczny. Ciężarowiec konwencjonalny Happy Delta dostarczy je do Nowego Jorku.

Ostatnią z czterech ok. 300-tonowych suwnic załadowano na pokład drobnicowca wielozadaniowego przystosowanego do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych w południe, 20 października przy nabrzeżu Polskim Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Następnie odbyło się pracochłonne, wielopunktowe mocowanie ładunku, łącznie ze spawaniem elementów mocujących do konstrukcji statku i dokładne sprawdzenie mocowań, łącznie z nieniszczącymi badaniami spawów. Statek wyruszył do Nowego Jorku w poniedziałek po godz. 10.

Suwnice produkcji austriackiej firmy Hans Künz GmbH, charakteryzujące się udźwigiem 30 ton, zmontowane zostały w pobliżu nab. Polskiego przez Portowy Zakład Techniczny. Happy Delta to statek wyposażony w żurawie pokładowe o unosie do 400 ton, eksploatowany w barwach BigLift, należącego do holenderskiej grupy Spliethoff.

Suwnice służyć będą załadunkowi kontenerów na barki na jednej lub dwóch stacjach konteneryzacji i przeładunku śmieci (tzw. Marine Transfer Stations) z kilku rozrzuconych po różnych dzielnicach Nowego Jorku, z którego wywozić trzeba codziennie ok. 13 000 ton śmieci). Szereg takich terminali jest obecnie przebudowywanych z konwencjonalnych na umożliwiające odwóz śmieci drogą wodną w kontenerach (m.in. North Shore Marine Transfer Station, Hamilton Avenue, Southwest Brooklyn i East 91 MTS - na Manhattanie, niecały kilometr od Central Parku) w ramach programu ograniczenia ruchu ciężarówek ze śmieciami wywożących je poza Nowy Jork i przeniesienia kłopotliwego ładunku z dróg na transport wodny (barki) i kolejowy.

Zbudowane w Gdyni suwnice pracować będą na stacjach MTS budowanych przez Prismatic Development Corporation w dzielnicy Brooklyn.

Obsługą spedycyjną ładunku zajmuje się Conceptum Logistics z Niemiec, a agentem statku jest Transfennica Polska Sp. z o.o. (grupa Spliethoff).

Fot. Piotr B. Stareńczak

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter