Porty, logistyka

W odróżnieniu od polskiego terminalu LNG, budowanego w Świnoujściu, litewski będzie unosił się na wodzie. Funkcję terminalu będzie sprawowała specjalna jednostka pływająca.

Wartość inwestycji to 510 mln euro. Głównym jej budowniczym będzie koreańska firma Hyundai Heavy Industries. Na specjalnej jednostce będą znajdowały się zarówno zbiorniki z gazem, jak i stacja regazyfikacji. Zakłada się, że statek znajdzie się na Litwie w drugiej połowie 2014 roku. Wilno na razie nie podało dokładnych parametrów jednostki.

Krok Wilna jest szczególnie szeroko komentowany w Moskwie. Rosjanie uważają, że budowa terminalu jest skierowana przeciwko Gazpromowi. Ma bowiem zmniejszyć uzależnienie od rosyjskiego gazu i umożliwić Litwie walkę o korzystniejsze ceny surowca.

Rosyjscy obserwatorzy zauważają zarazem, że jeśli dojdzie jeszcze do budowy połączenia gazowego z Polską, Litwa w praktyce uniezależni się od rosyjskiego gazu.

Dariusz Malinowski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter