W czwartek (23 bm.) jeszcze tylko jedna koparka, ale od poniedziałku zapowiada się istny desant maszyn i urządzeń budowlanych. To na Wyspę Grodzką, gdzie właśnie się rozpoczął etap „0" inwestycji Port Jachtowy Szczecin.
Realizuje go - za ponad 9 mln zł - Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW-Serwice. Etap ma potrwać do końca bieżącego roku, a jego efektem będzie podniesienie poziomu wyspy o ponad 2 metry, zagęszczenie gruntu, a dla jego odwodnienia - budowa drenażu pionowego w nasypie. I jeszcze: wzmocnienie nabrzeża od strony kanału Duńczyca (tzw. ścianka szczelna od strony nabrzeża Starówka).
- Mamy nawieźć 72 tysiące metrów sześciennych piasku. W tym celu od poniedziałku sprowadzamy maszyny budowlane, będziemy budowali tymczasowe urządzenia cumownicze od strony Wałów Chrobrego i Duńczycy. Nawet postawimy pływający hotel dla naszych pracowników - mówi Wojciech Mickiewicz, dyrektor ds produkcji w ZRHiP UW-Service.
Zanim prace ruszą pełną parą, trzeba będzie przeprowadzić rozbiórkę ruin, które na terenie przyszłej inwestycji do tej pory przetrwały. Bo drzewa - w sumie 375 sztuk - już zimą zostały wycięte.
* * *
Port Jachtowy Szczecin to element większego projektu pn. „Zachodniopomorski Szlak Żeglarski – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego”. Jest współfinansowany przez budżet Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (działanie pn. „Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym” – Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013). Szczecin w tym projekcie sfinansuje jedynie jeden z etapów - właśnie na Wyspie Grodzkiej. Za około 3 mln euro zbuduje część nawodną: zwodzoną kładkę pieszą z sanitariatami, pomosty pływające dla około 80 jachtów. Co wraz z podniesieniem południowo-wschodniego brzegu wyspy i przyłączeniem mediów ma być zrealizowane jeszcze przed finałem regat The Tall Ships Races w sierpniu 2013 r.
Kolejny etap rozbudowy Portu Jachtowego Szczecin to postawienie budynków socjalnych, klubowych i kawiarni, a ostatni przewiduje budowę amfiteatru i restauracji, kolejnych pomostów dla blisko 70 jachtów oraz pływającej stacji paliw.
Całość inwestycji – 4 etapy - to koszt szacowany na ponad 70 mln zł. Możliwy do zrealizowania, o ile po 2013 r. budowa Portu Jachtowego Szczecin znów zostanie wsparta pieniędzmi Europy, czyli przez Regionalny Program Operacyjny. Arleta Nalewajko
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.