Porty, logistyka

Kwotę 119 mln zł wyda do przyszłego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA na rozbudowę i unowocześnienie terminalu ro-ro. Część inwestycji w ramach tego projektu, do którego 45 mln zł dołożyła Unia Europejska, już została wykonana, inne prace wkrótce się zaczną.

Inwestycje we wschodnią część gdyńskiego portu są nie zbędne, bowiem uruchomiony w 2001 r. terminal ro-ro wykorzystany jest już w 80 procentach w stosunku do swoich mocy przeładunkowych.

Czytaj także: Miliony z UE dla Portu Gdynia

- Jego rozbudowa to jeden z naszych priorytetów - nie ukrywa Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. W ramach projektu planuje się bardziej efektywne zagospodarowanie istniejącej powierzchni przy nabrzeżach portowych oraz zapewnienie sprawniejszego przeładunku transportowanych drogą morską towarów. Wymaga to m.in. przebudowy znajdujących się na wschodnim obszarze portu dróg i linii kolejowych. W związku z tym przedsięwzięciem zdecydowano m.in. o konieczności modernizacji ul. Rumuńskiej i budowie drogi technologicznej w kierunku ul. Janka Wiśniewskiego.

Wyburzone zostaną też niektóre przestarzałe niepotrzebne lub niewłaściwie zlokalizowane obiekty, jak magazyn nr 20 oraz bunkier. W ich miejsce powstaną place składowo-manewrowe. W ramach przedsięwzięcia powstanie 800 m nowych dróg, kolejne 1,2 km zatrudnieni przez ZMPG SA wykonawcy przebudują. Ponadto wschodnia część portu wzbogaci się o 700 m nowych linii kolejowych. Kolejne dwa kilometry torów zostaną zmodernizowane.

Część prac w ramach zaplanowanej inwestycji została już wykonana. Gotowa jest m.in. nowa podwójna rampa ro-ro, wraz ze znajdującymi się w jej dolnej części urządzeniami cumowniczymi.

Prace koncepcyjne, dotyczące takich inwestycji we wschodniej części portu, podjęto już w 2003 r. Dwa lata później sfinalizowano etap projektowania. W 2007 r. przyszedł czas na opracowanie studium wykonalności, w 2010 r. rozpisano przetargi na pierwszą i drugą fazę robót. Rozliczenie inwestycji nastąpi w 2014 r.

- Jeśli chodzi o technologię ro-ro jesteśmy absolutnym liderem wśród polskich portów - mówi Janusz Jarosiński. - Co ważniejsze, bez jej zastosowania trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie terminalu drobnicowego. Tymczasem spółka ta będzie jeszcze w tym roku prywatyzowana. Sądzę, że trwające właśnie prace inwestycyjne spowodują, że inwestorzy bardziej chętnym okiem spoglądać będą na terminal drobnicowy.

Szymon Szadurski

0 magazyn nr 20
w magazyn nr 20 wpuszczono kilka lat temu wiele milionów na jego modernizację. teraz będzie burzony? to chyba jakiś żart! inwestycja na pewno jeszcze się nie zamortyzowała!
23 sierpień 2012 : 18:33 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter