Porty, logistyka
Ponad 451 mln zł planuje wydać w latach 2012-2014 Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA (ZMPG) na inwestycje i remonty. Przebudowane zostaną nabrzeża, a także rozbudowane układy dróg kołowych i kolejowych; powstanie nowy rejon przeładunkowy i logistyczny.

Podczas środowej konferencji prasowej w Gdyni wiceprezes zarządu ZMPG ds. infrastruktury Walery Tankiewicz poinformował, że tylko na rozbudowę infrastruktury portowej w nadchodzących trzech latach ma być wydane ponad 324 mln zł.

"W 2014 r. dzięki prowadzonym inwestycjom to będzie właściwie nowy port, zmieni się dostęp drogowy i kolejowy do portu, wszystkie ulice portowe i tory kolejowe będą nowe lub zmodernizowane, będą nowe miejsca do załadunku kontenerów, naczep na wagony, przebudowane będą nabrzeża" - wyjaśnił.

Najważniejszym projektem realizowanym w br. będzie rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro (przystosowanych do załadunku i wyładunku przy użyciu statkowych wrót/ramp i transportu kołowego). Na terenie terminalu ro-ro powstaną nowe i zostaną przebudowane istniejące drogi oraz powstanie główny parking przedterminalowy na ponad 200 tirów. W 2012r. ma być też zagospodarowany rejon nabrzeża Bułgarskiego, na którym powstaną drogi, a ok. 30 ha terenów zostanie przygotowanych na przyszłe inwestycje, np. związane z magazynowaniem ładunków.

Inwestycje będą realizowane głównie dzięki funduszom unijnym (ZMPG ma przyznane ok. 280 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) oraz środkom własnym.

Prezes ZMPG, Janusz Jarosiński powiedział, że prowadzone inwestycje mają unowocześnić działalność portu głównie w zakresie obrotów kontenerowych, ro-ro, promowych oraz usług dystrybucyjno-logistycznych.

Podkreślił, że w przygotowywanym planie inwestycyjnym na lata 2014-2020 najważniejszymi projektami będą: pogłębienie portu do 15,5-16 metrów (szacowana wartość to ok. 400-500 mln zł) oraz kompleksowa modernizacja infrastruktury kolejowej Stacji Gdynia Port, która powinna być zrealizowana przez zarządcę PKP PLK SA (szacunkowa wartość to ok. 650 mln zł).

Wiceprezes ZMPG ds. finansowych Krystyna Szambalańczyk poinformowała, że w 2011 r. port osiągnął rekordowy zysk netto w wys. 95 mln zł; w porównaniu z 2010 r. jest to wzrost o 119 proc. Na ten wynik wpłynęła głównie prywatyzacja dwóch spółek portowych: Morskiego Terminalu Masowego Gdynia SA oraz Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. Z o.o. (WUŻ). Ze sprzedaży swoich udziałów ZMPG uzyskał 57,7 mln zł. Natomiast zysk z działalności portu wyniósł 18,5 mln zł i był niższy o prawie 15 proc. (o 3,1 mln zł) w porównaniu z 2010 r.

Jarosiński poinformował, że w ub.r. w porcie przeładowano 15,9 mln ton, o 8 proc. więcej niż w 2010 r. Największy udział wśród przeładowanych towarów stanowi drobnica (9,5 mln ton). W tej grupie najwyższy udział stanowią przeładunki kontenerów; w terminalach w Gdyni przeładowano ponad 616 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera - PAP), co jest wzrostem o 27 proc. w porównaniu z 2010 r.

Łącznie w polskich portach w 2011 r. przeładowano 62,5 mln ton ładunków; udział portu gdyńskiego stanowił ok. 25 proc. i był wyższy o 2 proc. niż w 2010r. Największy udział (ok. 41 proc.) osiągnął port w Gdańsku, w którym przeładowano 25,3 mln ton. Port Szczecin-Świnoujście przeładował 21,3 mln ton, co stanowi ok. 34 proc. w krajowych przeładunkach.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych i Portowych.
1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety