Porty, logistyka
Z zyskiem zakończy ten rok firma Port Gdański Eksploatacja SA, której większościowy pakiet akcji należy do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. Jest ona największą spółką operatorską, zajmującą się obsługą ładunków na obszarze wewnętrznego portu gdańskiego. Trwają już procedury, które w przyszłym roku mają doprowadzić do sprywatyzowania spółki.

- W porównaniu z rokiem ubiegłym, obsłużymy o około 40 procent więcej ładunków masowych, takich jak kruszywa, skaleń oraz cukier - zaznacza Maria Kowalewska-Koska, prezes PG Eksploatacja. - Jednocześnie o około 30 procent mniejsze były przeładunki drobnicy. Jeśli chodzi o grupę ładunków masowych, to oprócz importowanego węgla, który rozładowujemy przy nabrzeżach basenu Górniczego, kruszyw i zbóż, pojawiły się nowe - biomasa i bitumen. Staramy się efektywniej wykorzystywać infrastrukturę portową i urządzenia przeładunkowe. Przy nabrzeżu Szczecińskim, w Gdańskim Terminalu Kontenerowym, nie tylko obsługujemy kontenery, ale dokonujemy też załadunków wyrobów hutniczych. Nasza działalność nie ogranicza się jednak do przeładunków i składowania. Zysk wypracowaliśmy też dzięki poszerzeniu zakresu usług portowych, między innymi o formowanie kontenerów, czyli wypełnianie ich towarami. Zagospodarowaliśmy tereny portowe, które wcześniej nie były wykorzystywane. Nastąpiła też restrukturyzacja kosztów funkcjonowania naszej firmy.

W ciągu ostatnich lat w spółce spadła liczba zatrudnionych, głównie z powodu odejść pracowników na emerytury, z ponad 700 do 577. Jednakże nie spowodowało to zmniejszenia możliwości świadczenia przez nią różnych usług.

Prezes Kowalewska-Koska podkreśla, że spółka stale inwestuje. Na terenie przyległym do nabrzeża Wiślanego ustawiono dwie hale namiotowe, wzmocnione drewnianymi ścianami oporowymi, co zwiększyło krytą powierzchnię składową towarów o około 5 tys. ton. Zwiększono też możliwości składowe w istniejącym magazynie przy nabrzeżu Wiślanym poprzez zbudowanie ścian oporowych, co umożliwia jednoczesne składowanie do 50 tys. ton zbóż i pasz. W związku z nowymi wymogami dotyczącymi przeładunków, na nabrzeżu Oliwskim zainstalowano wagi elektroniczne, dzięki którym można ważyć towary w momencie ich przyjmowania lub wydawania. Dokonywane wcześniej zakupy ładowarek, taśmociągów i lejów zasypowych zwiększyły efektywność przeładunków towarów rolno-spożywczych. Zbudowano również plac o powierzchni 4 tys. m kw. przy basenie Górniczym, przeznaczony do składowania ładunków, które są umieszczane w kontenerach obsługiwanych w pobliskim terminalu kontenerowym DCT Gdańsk SA. W przyszłym roku spółka zamierza ogłosić przetarg na zakup suwnicy bramowej do przeładunków towarów masowych w rejonie basenu Górniczego. Teren ten stopniowo dostosowywany jest do obsługi zwiększonej ilości ładunków masowych.

Została utworzona w 1991 roku, w wyniku przekształceń własnościowych Morskiego Portu Handlowego.

Zajmuje się przeładunkami towarów oraz mocowaniem ładunków na statkach, składowaniem towarów oraz ich sortowaniem, znakowaniem i przepakowywaniem, cumowaniem statków oraz organizowaniem i koordynowaniem holowań wewnątrz portu. Łączna długość nabrzeży, dzierżawionych od ZMPG SA przez PG Eksploatacja, to ponad 5 km.{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter