Regularne kontenerowe połączenie kolejowe z Kutna do Moskwy, które umożliwi szybkie transportowanie kontenerów przeładowywanych w portach północnoeuropejskich do odbiorców rosyjskich, 5 grudnia ma uruchomić firma PCC Intermodal SA w Gdyni.
Pociągi będą przewozić kontenery wyładowywane nie tylko w Rotterdamie, Hamburgu i Bremerhaven, także w Gdańsku i Gdyni do Terminalu PCC Kutno, a stamtąd - do stolicy Rosji.
- Nasze nowe, stałe połączenie Kutno - Moskwa - Kutno będzie obsługiwać kontenerowy pociąg wahadłowy PCC Moscow Express - zaznacza Jarosław Kubiczek, dyrektor ds. rozwoju PCC Intermodal.
Kontenery z portów leżących nad Morzem Północnym czy z portów polskich będą najpierw przewożone do terminalu w Kutnie, w którym nastąpi ich wyładunek. Potem, bez składowania, zostaną one przeładowane na pociąg wahadłowy i przewiezione do Rosji. Po drodze, pod Grodnem na Białorusi, platformy kolejowe z kontenerami będą jeszcze przenoszone na szerokotorowe podwozia wagonowe.
- Uruchomienie nowego połączenia wymaga więc skoordynowania przyjazdów pociągów przyjeżdżających z portów do Kutna i ich wyjazdów do Moskwy - mówi Jarosław Kubiczek. - Kontenery wyładowywane w portach mają być dostarczane odbiorcom rosyjskim w ciągu niecałego tygodnia.
Dyrektor Kubiczek poinformował, że PCC Intermodal przewiduje obsługę kontenerów przeładowywanych w terminalach portowych w Gdańsku i Gdyni, przeznaczonych dla odbiorców w Rosji. Zapotrzebowanie na takie usługi przewozowe zgłosiły już dwie firmy żeglugowe, zajmujące się transportowaniem kontenerów statkami do Sankt Petersburga.
Minionej zimy zamarzła Zatoka Fińska i kilkadziesiąt statków, w tym kontenerowców, utknęło w lodach. Alternatywnym połączeniem jest więc trasa prowadząca do niezamarzających portów trójmiejskich, z których kontenery można transportować pociągami do Kutna, a następnie - do Moskwy.
W tym roku spółka obsłuży około 100 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, natomiast w przyszłym roku powinno to być ponad 120 tys. TEU.
PCC Intermodal planuje zbudowanie pod Tczewem swojego czwartego terminalu kontenerowego w Polsce i uruchomienie kolejnego połączenia, prowadzącego poprzez terminale w Kutnie i Gliwicach, do Sopron na Węgrzech i do słoweńskiego portu Koper.
W ten sposób połączone zostaną trójmiejskie terminale portowe z leżącymi nad Adriatykiem i Morzem Śródziemnym. Obecnie terminale PCC Intermodal w Kutnie i Gliwicach zapewniają już obsługiwanie kontenerów transportowanych na szlaku Gdańsk - Katowice - Żylina na Słowacji.
ransport intermodalny, czyli kombinowany, polega na wykorzystywaniu w przewozach towarów co najmniej dwóch szlaków transportowych - kolejowego i drogowego, a także żeglugowych - morskich i śródlądowych.
W przypadku PCC Intermodal SA ładunki w kontenerach transportowane są pociągami na długich dystansach, a potem dostarczane klientom samochodami. Taki system określa się jako: door to door - od drzwi do drzwi. Jego sprawne funkcjonowanie wymaga powiązania z operacjami przeładunkowymi w morskich i lądowych terminalach kontenerowych.
PCC Intermodal SA w Gdyni należy do grupy kapitałowej niemieckiej firmy PCC SE w Duisburgu, złożonej z 70 spółek, działających w 12 krajach.
PCC SE funkcjonuje na międzynarodowym rynku usług logistycznych, obejmujących, intermodalny transport towarów w kontenerach oraz branże chemiczną i energetyczną. Zajmuje się transportem intermodalnym i dystrybucją ładunków w kontenerach, w tym spółek z własnej grupy.
Gdyńska spółka PCC Intermodal obsługuje kontenery przewożone na trasach krajowych i zagranicznych, w kierunkach zachodnim, wschodnim i południowym. Posiada terminale w Kutnie, Brzegu Dolnym i w Gliwicach. Dysponuje własnymi samochodami i pociągami kontenerowymi oraz wynajmowanymi.
Współpracuje też ze spółką Lotos Kolej z Grupy Lotos SA. Obecnie zatrudnia 160 osób. W 2009 r. jako pierwsza firma z branży transportu intermodalnego w Polsce zadebiutowała na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.{jathumbnail off}
Porty, logistyka
Z trójmiejskich portów kontenery pojadą koleją do Rosji
02 grudnia 2011 |
Źródło:
