Porty, logistyka
Planowana inwestycja PERN Przyjaźń w bazę przeładunkową w Porcie Gdańskim od początku miała swoich przeciwników. Okazuje się, że są wśród nich również pracownicy bazy magazynowej OLPP w Dębogórzu.

Pracownicy bazy nie kryją obaw, że wraz z oddaniem nowej bazy w Gdańsku ich obiekt straci rację bytu a oni sami stracą pracę. – Pojemności magazynowe, jakie powstaną w Gdańsku, z powodzeniem wystarczą, aby skutecznie wyeliminować naszą bazę z rynku – mówi nam anonimowo jeden z pracowników bazy.

PERN Przyjaźń zapewnia jednak, że nic takiego nie nastąpi. - Te obawy są całkowicie bezpodstawne. Nowoczesny terminal magazynowo-przeładunkowy projektowany w Gdańsku będzie spełniał zupełnie inne funkcje niż baza w Dębogórzu, co więcej obydwie placówki będą się uzupełniały dzięki czemu zwiększy się optymalizacja posiadanych w ramach Grupy Kapitałowej aktywów (OLPP, PERN, Naftoport), a co za tym idzie powinno pozytywnie wpłynąć na kondycję ekonomiczną bazy w Dębogórzu - mówi portalowi wnp.pl prezes PERN-u Robert Soszyński.

Według niego projekt bazy w Porcie Gdańskim spowoduje rozszerzenie wachlarza usług logistycznych świadczonych w ramach Grupy PERN, pozwoli na zdobycie doświadczenia w obszarze międzynarodowej logistyki morskiej oraz pozyskanie niezbędnego know - how w tym zakresie dzięki doświadczeniom międzynarodowego partnera Oiltanking.

Co w takim razie z nieodległą bazą OLPP? - Baza w Dębogórzu uzyskuje w ten sposób duże możliwości magazynowe, które może przeznaczyć na magazynowanie zapasów obowiązkowych. Zatem OLPP w najbliższych latach nie będzie zmuszone inwestować w powiększanie pojemności składowej pod zapasy paliw – argumentuje Robert Soszyński.

Krytycy takiego rozwiązania argumentują jednak, że baza w Dębogórzu i tak funkcjonuje w zasadzie tylko jako magazyn rezerw obowiązkowych. – Argument o braku inwestycji w OLPP również nie przekonuje. Spółka obecnie myśli raczej o zmniejszeniu liczby baz, których sieć wymaga optymalizacji. Ewentualna rozbudowa dotyczyć będzie jedynie strategicznych obiektów, czyli tych, które położone są na końcówkach rurociągów produktowych lub w sąsiedztwie dużych rynków zbytu - mówi nam chcący zachować anonimowość ekspert rynku logistyki.

Wcześniej budowa bazy w Gdańsku spotkała się ze sprzeciwem ze strony Grupy Lotos, która traktowała inwestycję PERN jako zagrożenie swojej inwestycji w rozbudowę mocy produkcyjnych. Lotos uzasadniał to możliwością wprowadzania przez bazę na polski rynek dużych ilości paliwa z zagranicy.{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583