Porty, logistyka
W czwartek zostanie podpisana umowa między spółką Polskie LNG a Instytutem Nafty i Gazu dotycząca dofinansowania projektu budowy terminalu gazu skroplonego (LNG) w Świnoujściu.

Uczestnictwo Instytutu Nafty i Gazu jest spowodowane tym, że to właśnie ta instytucja formalnie uczestniczy w przekazaniu środków z UE dla Polskiego LNG.

Tydzień temu Komisja Europejska zgodziła się na wydatkowanie do 925 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na realizację projektu budowy terminalu regazyfikacyjnego w Świnoujściu. Zgoda KE oznacza także, że Bruksela upatruje w naszym terminalu inwestycję ważną nie tylko dla Polski, ale także dla całej Unii Europejskiej.

Inwestycja wpisuje się w europejską strategię budowy bezpieczeństwa energetycznego, co znajduje wyraz w wielu ważnych dokumentach Wspólnoty (polityka energetyczna, SEER i inne), a także realizuje cele tzw. X osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Uzyskane bezzwrotne fundusze umożliwią obniżenie kosztów budowy terminalu LNG. W konsekwencji wpłyną także na obniżenie taryfy usług regazyfikacyjnych, a co za tym idzie - importowanego gazu.

Budowa terminalu LNG jest najważniejszą polską inwestycją, mającą zapewnić Polsce bezpieczeństwo energetyczne. Według wstępnych założeń z 2006 roku, inwestycja ta w całości miała być finansowana z budżetu państwa, w wysokości ponad 4 mld złotych. Dzisiejsza informacja oznacza, że łączna kwota uzyskanych dotąd dotacji będzie stanowić 45 proc. kosztów, wartego 2,5 mld złotych terminalu.{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter