Umowa dot. przebudowy i rozbudowy infrastruktury dostępu drogowego i kolejowego
do wschodniej części Portu Gdynia (Faza II)
3 października 2011 roku została podpisana umowa pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S. A. a przedsiębiorstwem MOSTOSTAL Warszawa S. A. na roboty budowlane w ramach inwestycji „Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia” Faza II.
Inwestycja ta jest umieszczona na aktualnej liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, pod pozycją 7.2-2. Cała inwestycja składa się z dwóch faz i obecna umowa obejmuje Fazę II.
Elementami Fazy II są:
Przebudowa ul. Polskiej na odcinku od ronda z ul. Chrzanowskiego do Placu Gombrowicza wraz z tym placem;
Przebudowa torów kolejowych na odcinku od wiaduktu w Alei Solidarności do okolicy ronda ul. Polskiej z ul. Chrzanowskiego;
Budowa nawierzchni drogowo - kolejowej dostosowanej do przeładunku towarów ciężkim sprzętem portowym na odcinku od przejazdu w ul. Rotterdamskiej do okolicy ronda ul. Polskiej z ul. Chrzanowskiego;
Przebudowa uzbrojenia podziemnego: oświetlenie uliczne, sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, sieć energetyczna, sieć CO, sieć telekomunikacyjna;
Wyburzenie obiektów budowlanych przy ul. Polskiej 9 i 13 oraz budynku stacji transformatorowej;
Przebudowa ogrodzenia terenu portu wzdłuż ul. Polskiej od ul. Rotterdamskiej do Placu Gombrowicza;
Budowa parkingu dla samochodów osobowych przy ul. Polskiej 9 i 13;
Budowa nawierzchni parkingu wraz z elementami małej architektury przy ul. Celnej 5i przebudową uzbrojenia podziemnego.
Obecny stan techniczny nawierzchni drogowych i torów kolejowych praktycznie uniemożliwia wykorzystywanie II strefy Nabrzeża Polskiego do sprawnej obsługi ładunków. Równolegle do torów kolejowych zaprojektowano nawierzchnię drogową złożoną z dwóch ścieżek dla potrzeb przyszłej suwnicy bramowej oraz dwóch dróg technologicznych, ładunkowej i powrotnej. Przesunięcie torów w kierunku ul. Polskiej związane jest z budową przyszłego terminalu intermodalnego, który będzie przeładowywał naczepy samochodowe na wagony i odwrotnie. Efektem robót będzie możliwość wznowienia intensywnej eksploatacji tego obszaru. Ponadto powstaną dwa nowe parkingi dla samochodów osobowych. Będzie to nowy, duży parking przy ul. Polskiej 13 na około 200 miejsc postojowych, w tym 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz drugi, mniejszy parking, przy ul. Celnej 5, na około 30 miejsc postojowych. Poprawiony zostanie dostęp do Placu Gombrowicza, a tym samym usprawniony zostanie jedyny układ komunikacyjny dostępu do statków wycieczkowych cumujących przy Nabrzeżu Francuskim.
Zakończenie robót w ramach umowy planowane jest w ciągu 22 miesięcy od momentu podpisania umowy. Szacunkowy całkowity koszt robót budowlanych wyniesie 27,87 mln zł netto. Postępowanie przetargowe było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z procedurą przewidzianą dla zamówień, których szacunkowa wartość przekracza 4.845.000 Euro. Jest to kolejna umowa na roboty budowlane zawierana na realizację projektów Portu Gdynia, które znajdują się na liście projektów indywidualnych POIiŚ, mających uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Maksymalny poziom dofinansowania projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 85 %.
Faza I projektu, obejmująca przebudowę i rozbudowę ul. Polskiej od Ronda Ofiar Grudnia’70 do Ronda z ul. Chrzanowskiego, przebudowę ul. Chrzanowskiego i Wendy, budowę parkingu dla samochodów ciężarowych przy ul. Chrzanowskiego oraz przebudowę parkingów dla samochodów osobowych przy ul. Chrzanowskiego i ul. Polskiej, została zakończona w grudniu 2009 roku.
Inwestycja ma na celu wzrost konkurencyjności Portu Gdynia w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez działania służące rozwojowi przeładunków na obszarze terminali we wschodniej części portu gdyńskiego. Efektem tej inwestycji będzie zwiększenie udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach ładunków, poprzez lepsze dostosowanie terminalu do przewozów kolejowych. Ponadto realizacja przedsięwzięcia przyczyni sie do poprawy jakości i szybkości obsługi ładunków w porcie. Będzie miała również poważne znaczenie dla zwiększenia, w przewozie ładunków, udziału gałęzi transportu przyjaznej środowisku.{jathumbnail off}
Porty, logistyka
Umowa dot. przebudowy i rozbudowy infrastruktury dostępu drogowego i kolejowego
05 pażdziernika 2011 |
Źródło:
