Holenderska spółka Fairplay BV jest już właścicielem WUŻ - Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia, czyli spółki holowniczej. Sto proc. udziałów sprzedano za 44,4 mln zł.
Według zarządu gdyńskiego portu, który zbył udziały, cel prywatyzacji, czyli znalezienie inwestora branżowego mogącego zapewnić spółce konkurencyjną pozycję na rynku usług holowniczych został zrealizowany.
- Proces prywatyzacji już jest zakończony, umowa podpisana, pieniądze wpłynęły - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Inwestor to znana firma holownicza. Nie jest nowa na polskim rynku. Jest już obecna w Szczecinie i Świnoujściu.
Niestety, nie udało się zakończyć sporu zbiorowego z załogą. W ubiegłym tygodniu odbył się dwugodzinny strajk ostrzegawczy. Związkowcy blokowali drogi w rejonie gdyńskiego portu. Domagali się 8 proc. podwyżki oraz tysiąc złotych jednorazowej premii uznaniowej. Nawoływali też do wycofania się z prywatyzacji WUŻ. Pod koniec lipca załoga nie porozumiała się z inwestorem w sprawie pakietu prywatyzacyjnego. W tej sytuacji negocjacje przejął zarząd portu. W połowie sierpnia pakiet przyjęto.
- Pracownikom spółki inwestor udzielił gwarancji zatrudnienia oraz zachowania warunków pracy i płacy przez okres trzech lat. W obecnej sytuacji na rynku, jest to bardzo przyzwoita propozycja - uważa Janusz Jarosiński.
Dwa z trzech działających w WUŻ związków zawodowych już podpisały wynegocjowany przez zarząd pakiet. Zastanawia się jeszcze Solidarność. Do środy ma zdecydować czy przyjmie warunki, czy nie. W czwartek odbędzie się spotkanie załogi z przedstawicielami inwestora.
Holenderska spółka Fairplay BV należy do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. To jeden z większych operatorów floty holowników. Operuje w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego, we wszystkich portach wschodnich Niemiec. W Polsce jest właścicielem dwóch spółek holowniczych: Project Żeglugi w Szczecinie i Port-Holu w Świnoujściu.
WUŻ świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz usługi związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia. Uczestniczy też w holowaniach pełnomorskich. Zatrudnia ok. 200 osób. Spółka posiada dziewięć holowników, dwa pontony transportowe, dwie motorówki cumownicze i kuter pilotowy.
Wioletta Kakowska-Mehring
{jathumbnail off}
Porty, logistyka
Holendrzy kupili gdyński WUŻ
06 września 2011 |
Źródło:
