Porty, logistyka
Cumujący w szczecińskim porcie historyczny statek Bembridge, odrestaurowany przez spółkę Magemar, wybrano na miejsce ósmego spotkania Konsorcjum Projektu SoNorA. Jego uczestnicy wczoraj rozpoczęli obrady. Gospodarzem jest marszałek województwa zachodniopomorskiego.

– SoNorA to jeden z najważniejszych projektów dotyczących przyszłości i rozwoju transportu w Unii Europejskiej – mówił wicemarszałek Wojciech Drożdż. – Zajmuje się ciągami komunikacyjnymi pomiędzy Skandynawią a południem Europy. Rozważane są w nim trzy priorytety: korytarza wschodniego, czyli zaczynającego się od Gdańska, środkowoeuropejskiego zaczynającego się w Szczecinie i Świnoujściu oraz niemieckiego korytarza Scandria mającego początek w Rostocku.

Wicemarszałek podkreślił, że Zachodniopomorskie jako jedyny region w kraju jest pełnym partnerem w projekcie SoNorA i ma realny wpływ na jego rezultaty.

– Jest to istotne, gdyż SoNorA ma na koniec dać pewne priorytety i rekomendacje dla Unii Europejskiej w zakresie szlaków transportowych w przyszłej perspektywie unijnej – zaznaczył W. Drożdż. – Dzięki temu, że w tym projekcie funkcjonujemy, będziemy mogli wyartykułować swoje potrzeby dotyczące rozwoju infrastruktury, a w szczególności wypromować nasz Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy w polityce Unii Europejskiej i na forach międzynarodowych.

Riccardo Maratini z włoskiego regionu Veneto (lider projektu SoNorA) stwierdził, że jest to bardzo ambitne przedsięwzięcie, o czym świadczy m.in. wysokość jego budżetu oraz udział 25 partnerów. Obejmuje spory obszar, rozciągający się od Adriatyku po Bałtyk, tworzący jeden spójny „korytarz geograficzny”, na który składa się sieć infrastrukturalna (drogi, kolej, transport śródlądowy) oraz usługi.

Na wczorajszych obradach gościł m.in. Wojciech Bosak, wicedyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, który omówił plan połączenia Górnej Wisły, poprzez Kanał Śląski, z trasą Dunaj-Odra.

– Małopolska od pewnego czasu bardzo intensywnie współpracuje z nami w zakresie idei Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego i dostrzega możliwości rozwoju swoich dróg śródlądowych, czyli Górnej Wisły, poprzez Kanał Śląski i Odrę – dodał W. Drożdż. – Tak naprawdę dla Małopolski jest to jedyna możliwość dotarcia transportem śródlądowym ze swoimi towarami do portu, czyli do Szczecina i Świnoujścia.

 Jeżeli ta idea zostałaby zrealizowana, to kanał łączący Śląsk i Górną Wisłę z Odrą skomunikowałby nas też doskonale z zapleczem zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Również bardzo sobie chwalimy współpracę z partnerami włoskimi i czeskimi, którzy wspierają nas w tym projekcie. Myślę że jego rekomendacje docenią nasz potencjał i że nasz korytarz będzie istotnym miejscem na mapie transportowej Unii Europejskiej.


{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter