Porty, logistyka
Porty Szczecin-Świnoujście nie mają planów w których przeszkadzałby im Nord Stream. Zaznaczają jednak, że gazociąg będzie eksploatowany przez 40-50 lat a w tym czasie mogą się one pojawić. Wkrótce pojawić mają się jednak oficjalne plany pogłębienia toru wodnego do 2020 roku.

– Obecnie, ułożenie gazociągu Nord Stream nie zagraża portowi w Świnoujściu ani dostawom LNG – mówi Wojciech Sobecki, rzecznik portów morskich Szczecin-Świnoujście – zagrożenie będzie wówczas, gdy port będzie się chciał rozwijać i przyjmować większe statki – dodaje. Jednak planów rozwoju, wymagającego pogłębienia toru wodnego z którym kolidowałby Nord Stream, porty Szczecin-Świnoujście na razie nie mają.

Perspektyw rozwoju portu, pod kątem przyjmowania statków o zanurzeniu 15 m (największym osiągalnym na Bałtyku), nie ma też w żadnych oficjalnych dokumentach, co jest koronnym argumentem Nord Streamu przeciwko realizacji polskich postulatów. – Nie ma ich, bo na razie nie mamy takich planów. Mówimy o przyszłości. Będzie to zależało od zapotrzebowania rynku i naszych możliwości finansowych. Nikt nie jest w stanie powiedzieć, kiedy może to nastąpić – tłumaczy Wojciech Sobecki.

Ponieważ porty nie mają konkretnych planów przyjmowania statków o zanurzeniu 15 metrów, Urząd Morski w Szczecinie, który odpowiada za utrzymanie toru wodnego, nie ma planów jego pogłębiania. – Głębokość toru wodnego powinna wynikać z potrzeb portów – mówi Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Borowiec dodaje jednak, że: – Musimy wziąć pod uwagę, iż mało kto robi plany na 40-50 lat do przodu, a tyle wynosi okres eksploatacji tego gazociągu. Twierdzenia Niemców, że Szczecin i Świnoujście nie mają żadnych planów pogłębiania toru wodnego, jest argumentem mocno naciąganym. Chciałbym zobaczyć jakikolwiek port w Niemczech, który robi szczegółowe, techniczne plany infrastrukturalne na 40-50 lat do przodu.

Najprawdopodobniej porty Szczecin-Świnoujście zadowolą się zapewnieniami Nord Streamu, że gazociąg zostanie przesunięty, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Konsorcjum złożyło taką deklarację na berlińskim spotkaniu grupy roboczej 2 lutego. – Jeśli pokażą naszym ekspertom, że jest techniczna możliwość przesunięcia Nord Streamu w taki sposób, by umożliwić rozwój portów w Szczecinie i Świnoujściu, to będziemy uważali sprawę za zamkniętą – mówi rzecznik portów.

Braki oficjalnych perspektyw pogłębiania toru do 17 metrów chce tymczasem uzupełnić Urząd Morski w Szczecinie. – Dążymy do wpisania tej inwestycji w rządowej strategii do 2020 roku – ujawnia dyrektor Borowiec.

Urząd w najbliższym czasie chce pogłębić tor północny, ale tylko do głębokości 14,5 metra, takie statki może bowiem przyjmować Świnoujście. Jeszcze w tym roku zostanie wszczęta procedura. Wartość tej inwestycji to ok. 50-60 mln zł. Wartość pogłębienia do 17 metrów to, jak mówi Andrzej Borowiec, koszt kilkuset milionów złotych. Kolejne kilkaset milionów kosztowałaby rozbudowa infrastruktury portowej i pogłębianie samego portu w Świnoujściu.

W tej chwili do Świnoujścia prowadzą dwa tory wodne. Jeden od zachodu, o głębokości 14,5 m i braku realnych możliwości pogłębiania oraz drugi - północny o głębokości 11-12 m ale większych perspektywach rozwoju. To właśnie o tor północny Polacy spierają się z niemiecko-rosyjskim konsorcjum. Chcą, by gazociąg był przesunięty tak, aby umożliwił pogłębienie tego toru do 17 metrów (głębokości pozwalającej na wpływanie do portu statków o zanurzeniu 15 metrów - maksymalnym dostępnym na Bałtyku).

W skład konsorcjum Nord Stream, które buduje rurociąg, wchodzą rosyjski Gazprom (51 proc. udziałów), niemieckie BASF i E.ON Ruhrgas (po 15,5 proc.), holenderskie Gasunie (9 proc.) i francuski GDF Suez (9 proc.). Pierwsza nitka gazociągu ma być oddana do użytku jeszcze w tym roku.

W przyszłym tygodniu, 22 lutego, odbędzie się w Szczecinie wysłuchanie publiczne w sprawie budowy gazociągu organizowane przez Parlament Europejski.


Bartłomiej Derski , CIRE.PL{jathumbnail off}
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter