Prace przy przebudowie infrastruktury drogowej i kolejowej w portach szczecińskim i świnoujskim ruszą prawdopodobnie późną wiosną lub wczesnym latem tego roku. Na razie komisja przetargowa ocenia oferty złożone przez firmy chcące wykonać te dwie wielkie inwestycje.
Przypomnijmy, że Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA planuje do końca 2013 roku przeprowadzić dwie duże inwestycje infrastrukturalne. Chodzi o przebudowę sieci drogowej i kolejowej w portach. Pierwsze zadanie obejmuje wykonanie nawierzchni dróg i chodników (wraz z oznakowaniem), parkingów i oświetlenia. Zmieniony ma być układ sieci telekomunikacyjnych, energetycznych i kanalizacyjnych, a także zmodernizowany wiadukt w Świnoujściu. Druga inwestycja polegać będzie na przebudowie istniejących torów portowych wraz z rozjazdami i przejazdami oraz wykonaniu nowych na nabrzeżach.
Obydwa przedsięwzięcia zostaną dofinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przetargi, które mają wyłonić wykonawców, pomału zbliżają się do końca. Otwarto już oferty cenowe, które są obecnie oceniane przez komisję. Na wykonanie modernizacji dróg złożyło je siedem firm, a na przebudowę torów - osiem.
- W przetargach łącznie zaoferowano kwotę o 60 mln złotych niższą, niż przewidywały nasze kosztorysy - mówi Jarosław Siergiej, prezes zarządu portów. - Jeżeli te oferty z najniższymi cenami zostaną przyjęte, to zapłacimy ok 120 mln złotych brutto, zamiast planowanych 190 mln
Wartość modernizacji dróg szacowano na 87 mln zł (brutto), a infrastruktury kolejowej - na 103 mln. W przypadku pierwszego przedsięwzięcia najniższą cenę zaproponował Budimex. Ta giełdowa spółka chce przebudować portowe drogi za 53 mln zł. Z kolei na wykonanie modernizacji torów najkorzystniejsza propozycja wyszła od wrocławskiego przedstawicielstwa niemieckiej firmy Schweerbau GmbH. Jej oferta cenowa to 65 mln zł.
Wkrótce komisja przetargowa powinna zakończyć ocenę ofert i wyłonić zwycięzców. Ze względu na wartości kontraktów należy się liczyć z ewentualnymi odwołaniami firm, które odpadną z tej rywalizacji.
- Po ostatecznym zakończeniu procedury przetargowej przystąpimy do podpisania umów z wykonawcami i sporządzenia harmonogramu prac - zapowiada prezes Siergiej. - Najprawdopodobniej późną wiosną lub wczesnym latem pierwszy sprzęt budowlany powinien już jeździć po portowych drogach.
(ek){jathumbnail off}
Porty, logistyka
W portach wielkie inwestycje
01 lutego 2011 |
Źródło:
