Porty, logistyka
Mija 60 lat od powstania Przedsiębiorstwa Państwowego, którego prawnym i faktycznym spadkobiercą jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Znaczenie portu w Szczecinie wzrosło tuż przed drugą wojną światową. Niemcy przekształcili Szczecin w wielki port wojenny. Niestety, miasto zniszczone zostało nalotami alianckimi w ponad 60 procentach a port niemal w całości.

Był w strefie radzieckiej

W październiku 1947 roku przekazano polskiej administracji główne rejony centralnej części portu, nadal jednak w porcie pozostawała radziecka strefa tranzytowa. W listopadzie 1949 roku utworzono Zarząd Portu Szczecin. A 1 stycznia 1950 roku powołano do życia Przedsiębiorstwo Państwowe Zarząd Portu Szczecin.

Przełomem w historii naszych portów okazał się rok 1958. Pogłębiono tor wodny łączący Świnoujście ze Szczecinem do głębokości 9,6 metra. Był to milowy krok. Nastepnym powinno być pogłębienie toru do 12,5 metra.

Początek lat sześćdziesiątych był bardzo ważny dla rozwoju portu w Świnoujściu. Przebudowano Bazę Odlichtunku Statków - powstała baza przeładunkowo-składowa importowanych towarów masowych. Później oddano do eksploatacji bazę węglową. Zarząd Portu Szczecin reaktywował przystań promową w Świnoujściu. Regularne połączenie ze Skandynawią uruchomiono w 1964 roku. Ponadto w porcie w Świnoujściu powstała baza przeładunku surowców chemicznych, terminal przeładunku rudy.

Jednoosobowa spółka

W roku 1991 Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście przekształcony został w jednoosobową spółkę skarbu państwa.

W grudniu 1996 r na mocy ustawy o portach i przystaniach morskich utworzono Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście. Nazwę skorygowano potem na Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Pod tą nazwą firma funkcjonuje do dziś. Z jednolitego dotychczas organizmu portowego wydzielone zostały spółki przeładunkowe, min.: Bulk Cargo Port Szczecin, DB Port Szczecin, Zakład Usług Żeglugowych, Przedsiębiorstwo Usług Portowych Elewator Ewa, Infra-Port, Fast Terminals.

ZMPSiŚ jest największym inwestorem w naszym regionie i jedynym działającym nieprzerwanie od ponad 12 wieków podmiotem gospodarczym w naszym regionie.
W bieżącym roku zainwestujemy około 109 milionów złotych. W ciągu najbliższych pięciu lat nakłady inwestycyjne wyniosą prawie 700 milionów złotych.

Inwestycje ZMPSiŚ

Modernizacja infrastruktury drogowej i kolejowej w portach, rozbudowa nabrzeża Zbożowego, budowa nabrzeża Niemieckiego dla obsługi tzw. panamaxów przy elewatorze Ewa, budowa nowego stanowiska w bazie promów morskich w Świnoujściu. Najważniejsza inwestycja: budowa portu zewnętrznego w Świnoujściu wraz ze stanowiskiem do rozładunku LNG. Porównywana jest już dziś do budowy Portu Północnego w Gdyni.

Od wielu lat Zarząd zabiega o pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12, 5 metra, co umożliwi zawijanie do Szczecina statków o zanurzeniu 11 m.


pit
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6719 3.7461
EUR 4.2114 4.2964
CHF 4.4752 4.5656
GBP 4.9639 5.0641