Porty, logistyka
Trwa przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu, który będzie częścią kompleksowej inwestycji związanej z budową terminalu LNG. - Inwestycja ta to krok porównywalny do stworzenia Portu Północnego lub Nowej Huty - stwierdziła A. Wypych-Namiotko.

W środę w konferencji dotyczącej inwestycji udział wzięli podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Anna Wypych-Namiotko, prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Andrzej Borowiec i dyrektor kontraktu Zbigniew Jankowski. Przebudowa falochronu wschodniego realizowana jest przez Urząd Morski przy udziale środków finansowych Unii Europejskiej. Całkowity koszt inwestycji to ponad 54 miliony złotych, z czego współfinansowanie ze środków Funduszu Spójności UE wynosi około 46 milionów złotych.

- Zarówno prace związane z przebudową falochronu wschodniego jak i falochronu osłonowego przebiegają zgodnie z planem. Oprócz stanowiska dla gazowców w planach są nabrzeża dla przeładunku kontenerów lub ro-ro - mówi A. Wypych-Namiotko.

Inwestycja polega na przebudowie skarpy zachodniej falochronu w części nadwodnej i podwodnej. Zakres prac w części podwodnej obejmuje m.in. wykonanie wykopów uzupełniających, wykonanie narzutu kamiennego oraz ułożenie pod wodą podwójnej warstwy wzmacniających materacy gabinowych (specjalistyczne kosze do umocnień ziemnych i podwodnych, wykonane ze stali ocynkowanej, wypełnionej kamieniem - red.). Przebudowa części nadwodnej obejmuje między innymi naprawę kamiennej nawierzchni skarpy nadwodnej wraz z jej spoinowaniem. Do właściwych prac budowlanych przystąpiono w kwietniu 2010 roku. Ich zakończenie przewidziano na 30 czerwca 2012 roku. Do tego czasu falochron będzie niedostępny dla mieszkańców i turystów.

- Falochron wschodni zostanie z powrotem udostępniony po zakończeniu prac. Inaczej będzie z powstającym obecnie falochronem osłonowym, gdzie ze względów bezpieczeństwa wstępu nie będzie. Co do plaży w obrębie portu zewnętrznego to będzie ona dostępna dopóki nie pojawi się tutaj port co może być kwestią 10 czy 15 lat. Dostępne będzie dojście do latarni i fortu - mówi Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Zdaniem pracowników Urzędu Morskiego inwestycja przyczyni się do rozwoju gospodarczego zachodniej części Polski i całego kraju. Stworzy warunki dla wzrostu konkurencyjności naszych portów względem innych portów basenu Morza Bałtyckiego.

Przy okazji przebudowy falochronu wydobyte mają zostać dwie tablice z początku XIX wieku. Pierwsza z nich wmurowana została z okazji wizyty króla pruskiego Wilhelma Fryderyka III podczas budowy falochronu, a druga - z nazwiskami inżynierów - po zakończeniu budowy falochronu. Właśnie ta druga tablica zniknęła w 1990 roku. Istnieje prawdopodobieństwo, że została zamurowana. Zdzisław Okoniewski, instruktor przewodnictwa PTTK, który podczas wczorajszej konferencji opowiadał o historii falochronu zabiega, żeby tablice wydobyto i wyeksponowano przy wejściu na falochron. Dyrektor A. Borowiec zapewnia, że spełni te prośby.


Bartosz TURLEJSKI
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter