O ponad 3 godziny krócej będą jechać pociągi ze Szczecina przez Zieloną Górę do Wrocławia. Nastąpi to jednak dopiero w 2020 roku, po ukończeniu modernizacji linii kolejowej C-E 59.
Linia kolejowa C-E 59 Międzylesie-Wrocław-Kostrzyn-Szczecin jest częścią ciągu transportowego z Malmoe-Ystad do Ostrawy. Łączy Skandynawię z Europą Środkowo-Wschodnią. W Polsce ma 492 kilometry. Przebiega przez województwa: dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie.
C-E 59, przez którą przechodzi ponad 7 proc. przewozów towarowych koleją, ma tak zniszczoną infrastrukturę, że wstrzymano nią ruch pospiesznych pociągów pasażerskich. Jeżdżące nią mogą bowiem rozwijać prędkość 50-70 km/h. Linia nie spełnia standardów technicznych wynikających z umów międzynarodowym. Komisja Europejska 4 lata temu przyznała środki z Funduszu Spójności na opracowanie dokumentacji przedprojektowej modernizacji linii C-E 59. Dla odcinka Wrocław Główny-Międzylesie już się z nią uporano. Prace nad częścią Wrocław Gł.-Szczecin nieco się opóźniły, ale prowadzące je konsorcjum ma się z nimi uporać do końca maja. Koszt I części projektu to 3,2 mln euro (85 proc. FS, reszta - budżet państwa).
- Modernizacja tej linii ma zwiększyć wydajność sterowania ruchem kolejowym, podnieść bezpieczeństwo, a także zwiększyć prędkość pociągów: osobowe będą jeździć do 160 kilometrów na godzinę - wyjaśnia Ryszard Juszczyk, dyrektor projektu z Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Zakres prac i ich koszt jest ogromny. Zmodernizowane będą nie tylko torowiska, ale i infrastruktura: stacje, wiadukty drogowe i kolejowe, tunele, zamontowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Na linii pojawi się sporo dwupoziomowych przejazdów, bezpieczniejszych od tradycyjnych, ze szlabanami.
Linia C-E 59 będzie zmodernizowana zgodnie z wymogami programu Natura 2000. Mają przy niej stanąć ekrany dźwiękochłonne, będą siatki ochronne i przejścia dla zwierząt.
Podczas II etapu projektu, czyli w tym i przyszłym roku, zostanie przygotowana dokumentacja projektowa dla bardzo zdewastowanych odcinków Szczecin-Dolna Odra i Wrocław-Głogów. Roboty nad naszą częścią linii (etap III projektu) mają być prowadzone w latach 2012-2014. By udrożnić drogę wodną, ma też powstać nad Regalicą nowy most (wysokowodny - 8 m). Jedyny zwodzony most kolejowy w Polsce, zwany Wrocławskim, jest bowiem zbyt niski. Jego podnoszone przęsło zostało w 2009 r. wpisane do rejestru zabytków i ma być przeniesione ze Szczecina Podjuch w inne miejsce.
Modernizacja C-E 59 ma się skończyć w 2010 r. i kosztować 3 miliardy euro. Podróż pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem (356 km) ma być wtedy krótsza o 3 godziny 19 minut.
(mag)
{jathumbnail off}
Porty, logistyka
Miliardy na tory
07 kwietnia 2010 |
Źródło:
