Porty, logistyka
Medialny show ma pomóc w lobbowaniu na rzecz utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65, w skład którego wchodzą m.in. powstająca droga ekspresowa S-3, linie kolejowe E-59 i CE-59, zespół portów Szczecin-Świnoujście oraz rzeka Odra, jako droga wodna E-30.

- Akcja ma na celu przekonanie decydentów w Warszawie i Brukseli do utworzenia korytarza - mówi Katarzyna Rówińska, naczelnik Wydziału Rozwoju i Promocji Miasta UM Świnoujścia.

Korytarz ma biec ze Szwecji przez zachodnią Polskę na południe Europy - do miejscowości Rijeka w Chorwacji. W grę wchodzi dofinansowanie z Unii Europejskiej, na modernizację dróg, kolei i udrożnienie szlaków wodnych. Do utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego, łączącego północ z południem Europy, zobowiązały się trzy polskie województwa i trzy regiony państw członkowskich UE. Porozumienie jeszcze w 2004 r. podpisali w Szczecinie marszałek zachodniopomorski, wicemarszałkowie województw lubuskiego i dolnośląskiego, prezydent słowackiego regionu Bratislava, prezydent czeskiego regionu Hradec Kralove oraz przewodniczący zarządu szwedzkiego regionu Skania.

- Chcemy przypomnieć Brukseli o tej inicjatywie - poinformował "Kurier" Robert Karelus, rzecznik prasowy prezydenta Świnoujścia.

Akcja miałaby ruszyć na przełomie września i października. Głównym elementem kampanii promocyjnej będzie międzyregionalna sztafeta różnymi środkami transportu, zorganizowana na przełomie września i października na trasie pokrywającej się z korytarzem transportowym CETC-ROUTE65. Przekazywaną w sztafecie pałeczką będzie... deklaracja poparcia dla tegoż korytarza.

- Zostanie nagrany film, który pokazany będzie w Brukseli. Świnoujście to pierwsze polskie miasto na trasie - mówi R. Karelus.

Thomas Lentz, wiceprzewodniczący Parlamentu Regionu Skania, starosta miasta Ystad przekaże pałeczkę prezydentowi Świnoujścia Januszowi Żmurkiewiczowi przy Wybrzeżu Władysława IV. Stamtąd prezydent uda się wodolotem do Szczecina i przekaże dokument prezydentowi Szczecina lub marszałkowi województwa. Potem dokument trafi do Gorzowa i dalej na południe.

- Nasza koncepcja jest o tyle wyjątkowa, że mamy rzekę Odrę. Chcielibyśmy, żeby powstał tutaj szlak wodny z prawdziwego zdarzenia. Wodny szlak jest najbardziej ekologiczny. Ideą jest przeniesienie transportu z dróg na kolej, a z kolei na wodę. Kluczową rolę odgrywa udrożnienie Odry, połączenie Pomorza Zachodniego ze Śląskiem, a w dalszej perspektywie z Dunajem - podkreśla Krzysztof Żarna, kierownik sekretariatu CETC.

Bartosz Turlejski
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter