Porty, logistyka
Zapadła decyzja w sprawie budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Wiadomo już, że budowa ruszy za dwa lata. Tunel, przypomnijmy, to element Trasy Słowackiego. Istotne jest, co podkreślają gdańscy urzędnicy, że będzie to najdłuższy tunel w Polsce wykonany za pomocą metody wierconej.

Most
Prace przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą mają rozpocząć się pod koniec 2011 roku, a zakończyć z końcem 2014 roku.
Fot. Grzegorz Mehring

Wiele miesięcy trwały dyskusje, czy tunel ma być wykonany metodą zatapialną (co powoduje konieczność "wysuszenia" i zamknięcia fragmentu koryta rzeki) czy wierconą (co z kolei nie narusza koryta rzeki, ale może sparaliżować funkcjonowanie nabrzeży). - Studium wykonalności wykazało, że metoda wiercona jest najkorzystniejsza - mówi Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012.

Tunel będzie drążony "wielką śrubą", bo taki kształt ma maszyna TBM, która na miejsce inwestycji przywożona jest w częściach i po zmontowaniu osiąga długość ok. 30 metrów i waży 105 ton! "Wielka śruba" wydrąży dwa tunele (po dwa pasy ruchu w każdą stronę, plus nitka awaryjna) o średnicy po 12,5 metra. - Sam tunel wiercony będzie miał 950 m długości, do tego po obu stronach wybudowane będzie po 100 m tunelu metodą tradycyjną - mówi Romuald Nietupski.

Tunel będzie budowany na wysokości nabrzeży Dworzec Drzewny (patrząc od strony Letnicy) i Dworzec Wiślany (od strony Westerplatte). Szefowie GIKE podkreślają jednak, że nie zostaną rozkopane nabrzeża, z których korzysta wiele firm, nie będzie też utrudniony dostęp do bazy paliwowej Orlenu. Odwierty będą mieć bowiem miejsce w odległości ok. 400 m od brzegu.

- Czekają nas rozmowy z Zarządem Portu Morskiego Gdańsk m. in. na temat miejsca składowania ziemi, która zostanie wydobyta przy okazji drążenia tunelu - informuje Romuald Nietupski.

W ciągu kilku tygodni firma Geoprojekt ma zakończyć prace nad dokumentacją budowlaną tunelu. We wrześniu powinien zostać ogłoszony przetarg na analizę hydrogeologiczną, a gdy ona powstanie - konieczne będzie stworzenie dokumentacji wykonawczej.

Sama budowa ma trwać od końca 2011 do końca 2014 r. Tunel będzie wybudowany ok. osiem metrów pod dnem rzeki. Maszyna TBM ma wiercić od ośmiu do kilkunastu metrów tunelu na dobę.

Po oddaniu do użytku tunel ma być przez całą dobę monitorowany, a prędkość w nim ograniczona do 70 km/godz. Tunel będzie jednym z głównych elementów Trasy Słowackiego. Będzie się ona rozpoczynać przy lotnisku w Rębiechowie i wieść przez Wrzeszcz, Letnicę (koło stadionu) i tunel do Węzła Ku Ujściu, gdzie przechodzić będzie w Trasę Sucharskiego. Nią z kolei będzie można dalej dojechać (przez most wantowy) do krajowej "siódemki" i dalej do Węzła Olszynka, w którym połączy się z planowaną południową obwodnicą Gdańska. Budowa Tras Słowackiego i Sucharskiego pozwoli na ominięcie zakorkowanego centrum. Całość inwestycji, wedle wstępnych szacunków, ma kosztować ok. 2 mld zł.

700 - tyle milionów złotych kosztować ma budowa tunelu pod Martwą Wisłą.

105 - tyle ton waży "wielka śruba", która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

8 - tyle metrów pod dnem Martwej Wisły będzie wybudowany tunel.


Paweł Rydzyński
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6916 3.7662
EUR 4.2384 4.324
CHF 4.5157 4.6069
GBP 5.0218 5.1232