
(Andrzej Szkocki)
Terminal morski LPG przy ul. Gdańskiej, w portowo-przemysłowej, prawobrzeżnej części Szczecina został oficjalnie otwarty. Powstał na terenie byłej bazy magazynowej PKN ORLEN.
– W Polsce ponad 2 mln kierowców jeździ na autogazie, używa go też pond 4,5 mln gospodarstw – mówił Maciej Kalicki z ministerstwa gospodarki podczas oficjalnego uruchomienie terminalu morskiego LPG, który PKN Orlen Gaz wybudował w Szczecinie. – Jeśli chodzi o zużycie autogazu, zajmujemy trzecie miejsce na świecie, po Korei i Turcji. W liczbie pojazdów jesteśmy na drugim miejscu razem z Turcją, Korea na pierwszym.
Kalicki zwrócił uwagę, iż tylko 13 procent gazu LPG pochodzi z naszych rafinerii, 68 proc. sprowadzamy ze Wschodu.
– Dlatego terminal w Szczecinie wpisujemy w program dywersyfikacji dostaw gazu, który będzie sprowadzany z innych kierunków – dodał.
Piotr Krzystek, prezydent Szczecina zaznaczył, że nasz region staje się ważnym portem gazu w kraju. Oprócz terminalu LPG w Szczecinie, który już działa, powstaje gazoport w Świnoujściu.
Wojciech Kotlarek, odpowiedzialny za sprzedaż gazu w PKN Orlen zauważył, że z 2,4 mln ton autogazu zużywanego w Polsce rocznie, tylko 300 tys. ton wytwarzamy sami.
– Ten terminal pozwoli przyjmować paliwo z każdego miejsca na świecie – podkreślił. – Będziemy go też udostępniać innym importerom gazu w regionie.
Bernard Cichocki, prezes PKN Orlen Gaz, spółki która obiekt wybudowała, zapewnił, że to najnowocześniejszy terminal LPG w kraju, drugi pod względem wielkości i trzeci w ogóle.
– Jest to obiekt w pełni zautomatyzowany, bezpieczny, szybki, może przeładowywać kilka tysięcy ton gazu na dobę – dodał. – Myślę, że wraz z jego otwarciem wyznaczamy nowe standardy w tej branży.
Terminal
W trzech zbiornikach można magazynować 4500 m sześc. gazu. Obiekt zajmuje ponad 5 hektarów. Nabrzeże ma 274 metrów. Głębokość wody – 8 metrów.
Jest przystosowany do rozładunku tankowców o wyporności ok. 6 tys. DWT. Ma trzy w pełni zautomatyzowane stanowiska do przeładunku autocystern i dwa – dla cystern kolejowych. Kosztował ponad 50 mln zł.
LPG (ang. Liquified Petroleum Gas).
Gaz skroplony, obecnie najczęściej spotykany jako paliwo silnikowe, jest mieszaniną propanu i butanu.
LNG (ang. Liquified Natural Gas) Gaz ziemny w postaci skroplonej. Podczas skraplania gaz ziemny zostaje oziębiony do temperatury -162 w której jest przechowywany i transportowany Po skropleniu objętość gazu ziemnego redukuje się około 600 razy, co sprawia, że jest doskonałym paliwem do transportu.
Piotr Jasina{jathumbnail off}