Porty, logistyka
Rząd musi przeszacować kosztorysy robót drogowych

Wkrótce rząd dostanie nowy plan budowy szybkich tras. Miało być 121 mld zł, może być nawet 200 mld zł. Tyle do 2017 roku na drogi chcą wydać urzędnicy.

Roboty drogowe jeszcze niedawno mocno drożały, teraz tanieją. Rządowe kosztorysy muszą gonić rzeczywistość. Trzeba je przeszacować.

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje aktualizację obecnie obowiązującego programu budowy dróg krajowych do 2012 roku. Kilka lat temu jego wartość została oszacowana na 121 mld zł. Przy okazji opracowania aktualizacji rozszerzymy ten plan do 2015, a może nawet do 2017 roku. Wówczas skala inwestycji drogowych może zwiększyć się nawet do około 200 mld zł.

W pozyskaniu tak gigantycznych pieniędzy ma pomóc przyjęta przez rząd nowelizacja ustawy o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym. Finansowanie zapewnią m.in. kredyty i obligacje emitowane przez BGK, a gwarantowane przez państwo. Zmiany w prawie musi jednak szybko przyjąć parlament, bo opóźnienie może skończyć się tym, że będzie problem z kasą nie tylko na przyszłe lata, ale już na ten rok.

Wydłużenie programu do 2015 roku czy nawet 2017 roku oznacza, że rząd już zaczyna myśleć o przygotowaniu projektów drogowych pod wykorzystanie funduszy unijnych z przyszłej perspektywy czasowej (obecna kończy się w 2013 roku).

Przygotowanie projektów na kolejne lata jest o tyle ważne, że w Polsce proces zajmuje nawet 5-7 lat. Czasem nawet dłużej. Do aktualizowanego planu mają być dopisane nowe projekty - takie jak trasa S6 w okolicach Gdańska czy autostrada A2 Stryków - Konotopa.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter