Dziś rano rząd przyjął projekt specjalnej ustawy, która ma umożliwić uruchomienie w 2014 r. gazoportu w Świnoujściu dzięki uproszczeniu procedur administracyjnych i przetargów.
Nowa ustawa dotyczyć będzie nie tylko samego terminalu do odbioru skroplonego gazu LNG w Świnoujściu, ale także tzw. inwestycji towarzyszących, czyli gazociągów do transportu gazu z terminalu oraz podziemnych magazynów gazu. Gazoport ma początkowo odbierać 2,5 mld m sześc. surowca rocznie, ponad jedną szóstą obecnego zapotrzebowania Polski. Z czasem potencjał gazoportu w Świnoujściu będzie można potroić.
Aby przyspieszyć budowę gazoportu, decyzje lokalizacyjne będą wydawane niezależnie od istniejących już miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Zaraz po ich wydaniu, będzie można przystępować do wywłaszczania gruntów. Przy budowie terminalu będą stosowane uproszczone procedury zamówień publicznych, czyli w praktyce zamówienia z wolnej ręki zamiast przetargów. Uproszczenia w procedurach nie będą dotyczyć jednak inwestycji towarzyszących, czyli np. budowy rur łączących terminal LNG z krajową siecią gazociągów.
W budowę terminalu będą zaangażowane państwowe firmy (m.in. Gaz-System), Urząd Morski w Szczecinie i Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście. Nadzór będzie sprawować Ministerstwo Skarbu.
qub
Porty, logistyka
Rząd przyjął specustawę o gazoporcie
19 marca 2009 |