Po wprowadzeniu opłat na odcinku Swarożyn - Nowe Marzy ruch na A1 spadł, ale tylko o 20 proc. Za miesiąc rusza budowa odcinka z Nowych Marz do Torunia
Gdy wprowadzono opłaty na pierwszym odcinku A1 z Rusocina do Swarożyna, ruch zmalał drastycznie - z blisko 15 tys. samochodów na dobę do zaledwie 10 tys. Gdy w styczniu, po blisko trzech miesiącach darmowej jazdy, wprowadzono opłaty na odcinku ze Swarożyna do Nowych Marz, były obawy, że liczba kierowców spadnie równie znacząco.
- Ruch zmalał o około 20 proc, co w porównaniu z analogiczną sytuacją na pierwszym odcinku nie jest złym wynikiem - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza A1.
W grudniu z A1 korzystało średnio ok. 20 tys. pojazdów na dobę, w styczniu - ponad 16 tys. Trzeba jednak pamiętać, że gdy wprowadzano opłaty na pierwszym odcinku A1 Rusocin-Swarożyn (w lutym 2008), wpływ na znaczny spadek liczby kierowców miała też wysokość stawek za jazdę A1 - aż 27 gr. za przejechany kilometr. Kiedy w maju minister infrastruktury obniżył cenę do 14 gr. (obecnie taka stawka obowiązuje na całym odcinku Rusocin-Nowe Marzy), ruch zaczął systematycznie rosnąć.
Kierowcy nie mogą się już doczekać, kiedy będą mogli dojechać A1 do Torunia. - Zasadnicze prace przy budowie kolejnego odcinka powinny ruszyć na przełomie marca i kwietnia - informuje Łydkowska.
Już w sierpniu 2008 r. rozpoczęły się prace przygotowawcze: budowa dróg serwisowych, przygotowanie placów pod wytwórnie asfaltu, budowa zaplecza produkcyjnego, przeprowadzenie badań geotechnicznych i prac geodezyjnych.
62-kilometrowy odcinek z Nowych Marz do Torunia ma kosztować 3 mld 145 mln zł, a większość tych środków będzie pochodzić z kredytów. - Obecnie trwają ostatnie procedury formalno-administracyjne związane z uzyskaniem pierwszej transzy kredytu - mówi Aleksander Kozłowski, członek rady nadzorczej GTC.
Powstanie pięć nowych węzłów autostradowych, cztery pary miejsc obsługi podróżnych, obwód utrzymania autostrady oraz sześć miejsc poboru opłat. Powstanie też 51 nowych obiektów inżynierskich, w tym trzy duże mosty. Największy będzie most na Wiśle w Grudziądzu, o długości 1954 m. Ma być najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Do Torunia Bursztynową Autostradą pojedziemy w grudniu 2011 roku.
Michał Jamroż
Porty, logistyka
A1 już wkrótce będzie większa
03 marca 2009 |
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.