Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo nie zamierza inwestować w budowę statków do transportu LNG
Taką informację otrzymaliśmy w czwartek z biura prasowego PGNiG - spółki, której zadaniem jest zapewnienie dostaw do Świnoujścia LNG (to ciekły gaz ziemny transportowany w temperaturze -163 stopni C, dzięki czemu jego objętość zmniejsza się 630 razy).
- Nie planujemy budowy statków - mówi Rafał Pazura z biura prasowego spółki.
Jak więc LNG będzie transportowany do Świnoujścia? PGNiG wyjaśnia, że "jeśli chodzi o kwestie transportowe surowca - formuła i zasady dostaw zależą od wyników negocjacji" na temat źródła dostaw gazu.
- Na obecnym etapie wszelkie informacje dotyczące negocjacji objęte są tajemnicą handlową - zastrzega Pazura. - Prowadzimy rozmowy i chcielibyśmy, aby ich finalizacja nastąpiła jak najszybciej. Jednak musimy jeszcze poczekać na końcowy efekt.
To jakimi, a raczej czyimi statkami, będzie dostarczany LNG do Świnoujścia, to jedna z kluczowych spraw w całej inwestycji mającej pomóc zdywersyfikować dostawy tego surowca do Polski. Flota specjalistycznych statków, mogących transportować ciekły gaz nie jest duża, a technologia ich budowy skomplikowana. Potrafią je robić tylko nieliczne stocznie na świecie. Senator Krzysztof Zaremba proponował, by budowała je stocznia w Szczecinie.
- Statek do przewozu LNG to z naszego punktu widzenia taki pływający rurociąg, który powinien być w polskich rękach - uważa senator PO. - A co się stanie, jeśli okaże się, że Rosjanie podbiją stawkę i wyczarterują gazowce, zabierając nam je sprzed nosa? O jakiej dywersyfikacji możemy mówić, kiedy znów będziemy od kogoś uzależnieni.
W sprawie gazowców Zaremba wysłał pismo do wicepremiera Waldemara Pawlaka. Decyzja o ewentualnym zamówieniu statków lub też próbie ich budowy w Szczecinie, powinna zapaść w tym roku. Tylko wtedy jest szansa, by wprowadzić je do eksploatacji jednocześnie z uruchomieniem gazoportu na przełomie lat 2013-2014.
akr
Porty, logistyka
Gazoport bez gazowców
27 lutego 2009 |
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.