Porty, logistyka

Wszyscy nasi rozmówcy są oburzeni nowymi pomysłami rządu, który szukając oszczędności rozważa dwa nowe warianty przeprawy między wyspami Wolin i Uznam. Według rządu, tunel musi być albo węższy, albo płatny.

- Przecież ten tunel to będzie nasza droga do pracy, jak dziś promy - mówi zdumiony Adam Sławecki. - To nie jednorazowa wycieczka.

P
ierwotnie mówiło się o tunelu, który miałby dwie nitki po dwa pasy ruchu każda.

Niestety, okazało się, że taki tunel może kosztować 1,3 mld zł, gdy wcześniej na tunel, wpisany już na tzw. listę indykatywną, przeznaczono ledwie 415 mln zł. Dlatego - jak się wyraziła Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, teraz rząd chce tunel "odchudzić".

Jeden z nowych, tańszych wariantów przewiduje budowę dwóch nitek z jednym pasem, albo jednej nitki z dwoma pasami ruchu z poboczem awaryjnym. Drugi wariant to realizacja projektu poprzez partnerstwo publiczno-prywatne. Tutaj musiałby znaleźć się prywatny inwestor, który współfinansowałby budowę tunelu. Musiałby oczywiście na niej zarobić, a to oznacza opłaty. O tym nie chcą słyszeć ani kierowcy ze Świnoujścia, ani władze.

- Jesteśmy miastem otwartym, turystycznym, nie wyobrażam sobie, że przyjazd na wyspy mógłby być płatny! - mówi prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

- Świnoujście żyje z turystyki - wtóruje mu Alicja Marchlewska, która wynajmuje pokoje. - Jeśli powiemy naszym gościom, że mają zapłacić za wjazd do miasta, to wybiorą inny kurort. To pewna śmierć dla Świnoujścia.

Prezydent Żmurkiewicz pociesza się tylko tym, że inwestycja nadal znajduje się na wspomnianej liście indykatywnej, więc są szanse na kolejne, korzystniejsze, zmiany. Jednak jeden z zachodniopomorskich polityków, który prosił o anonimowość podkreśla, że coraz częściej mówi się o cięciach w budżecie spowodowanych kryzysem.

- Wszędzie każą szukać oszczędności, więc obawiam się, że sprawa tunelu może zostać nie tyle odrzucona, co przełożona na później.

W
ładze Świnoujścia nie chcą o tym nawet myśleć, bo to oznaczałoby, że stracimy unijne dofinansowanie, a w efekcie - tunel. Pieniądze trzeba wykorzystać do 2013 roku.

Anna Starosta
0 za rządów PO
świnoujście zobaczy tunel jak świnia kamizelkę.
24 luty 2009 : 15:00 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter