Porty, logistyka
Kryzys finansowy i spowolnienie gospodarcze nie tylko ilustrują wykresy ekonomistów. Coraz częściej skutki są namacalne - gdański port zakorkowały samochody zamówione przez kontrahentów z Rosji i Ukrainy.


Na placach składowych w porcie gdańskim zalega 16 tys. samochodów przeznaczonych na rynki wschodnie (© Grzegorz Mehring)

Ubywa ich powoli, a samochodowce przywożą następne. Na placach składowych brakuje wolnych miejsc. Ostatnio samochodowiec rozładowano w terminalu węglowym. Wszystko przez spadek sprzedaży samochodów osobowych. Dotyczy to rynków zachodnich, ale przede wszystkim rynków wschodnich. Problem mają wszystkie porty bałtyckie.

- To niepokojące zjawisko. Na placach przybywa aut przeznaczonych na rynki wschodnioeuropejskie, a zamawiający ich nie odbierają - twierdzi Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum i sekretarz generalny Baltic Ports Organization - Organizacji Portów Bałtyckich.

W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku rekordową liczbę 366 tys. samochodów. W roku 2006 była to liczba 77 tys. Jaki będzie ten rok? Spodziewany jest spadek zamówień.

Jacek Sieński
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter