Offshore

Wygląda na to, że armator BW LNG może wygrać przetarg na budowę pierwszej pływającej jednostki do magazynowania i regazyfikacji gazu w Polsce - wynika z nieoficjalnych informacji ze środowiska żeglugowego. Może się też okazać, że południowokoreańskie stocznie mogą w tym roku pozyskać jeszcze co najmniej jedno zamówienie na statek do regazyfikacji.

Źródła śledzące przetarg na budowę FSRU ogłoszony przez spółkę Gaz-System podały, że w procesie pozostała już tylko jedna firma, wymieniając BW LNG jako jedynego pozostającego w grze. Podkreślono jednak, że nie podpisano jeszcze żadnych umów.

W październiku serwis informacyjny TradeWinds ujawnił, że BW LNG i japońskie Mitsui OSK Lines były dwoma podmiotami figurującymi na krótkiej liście - ostatnimi oferentami w wyścigu.

Zgodnie z pierwotnym harmonogramem, Gaz-System planował podpisać umowę czarterową z wybranym dostawcą pod koniec grudnia.

Obecnie przyjmuje się, że polski podmiot sprecyzował, że chce wprowadzić do eksploatacji nowo-budowaną jednostkę FSRU, nie istniejącą z rynku czy też przebudowywaną na potrzeby zatrudnienia w Polsce. W środowisku żeglugowym i brokerskim mówi się przy tym, że konkurent BW LNG - MOL zarezerwował miejsce pod budowę odpowiedniej jednostki w HD Hyundai Heavy Industries.

Uważa się, że przedmiotem rozmów biznesowych jest 15-letni kontrakt na FSRU dla statku z instalacją regazyfikacyjną, który miałby zostać dostarczony pod koniec 2027 r. i wprowadzony do eksploatacji na wodach portu Gdańsk na początku następnego roku.

Informacji powyższych, na zapytanie redakcji serwisu TradeWinds News, nie potwierdzili (odmawiając komentarza lub nie odpowiadając dotąd) rzecznicy prasowi BW LNG i Gaz-Systemu.

Jeśli umowa zostanie potwierdzona, polski kontrakt powiększy flotę BW LNG o szóstą jednostkę FSRU.

Firma zbudowała dotąd flotę pięciu jednostek FSRU w części poprzez nowe budowy (statki zaprojektowane i zbudowane od stępki jako FSRU) i konwersje zbiornikowców LNG (przebudowy na FSRU), które zatrudnione są w Egipcie, Brazylii, Pakistanie i Salwadorze. Wkrótce BW LNG rozpocznie projekt na Filipinach.

BW LNG, to część grupy BW, która powstała na drodze przejęcia, w 2003 roku, przez World-Wide Shipping z Hongkongu, największego wtedy norweskiego armatora o bogatych tradycjach - Sig. Bergesen (Bergesen d.y. ASA). Bergesen był klientem Stoczni Gdynia, która budowała dla niego masowce kombinowane (OBO) i duże gazowce LPG. BW LNG jest brandem oddziału BW Gas z siedzibą w Norwegii - centrum zarządu floty gazowców grupy BW. 

W przeszłości BW LNG zwracało się z zamówieniami na tonaż LNG do ówczesnego Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME, obecnie Hanwha Ocean). DSME zostało przejęte przez południowokoreański konglomerat Hanwha Group w maju, a nowi właściciele Hanwha Ocean ponoć wstrzymują się z przyjmowaniem nowych zamówień w ramach restrukturyzacji stoczni.

Większość budowanych jednostek FSRU to konwersje, a w trakcie prac jest obecnie około pięciu zbiornikowców LNG, w tym dla projektów pływających terminali w Grecji, na Cyprze i w Brazylii.

W październiku 2022 r. Excelerate Energy złożył długo wyczekiwane zamówienie na FSRU, rezerwując zdolności produkcyjne na jednostkę o pojemności 170 000 m³ w HHI (Hyundai) w październiku 2022 r. w cenie około 337 mln USD.
Jednak ceny tonażu LNG i jednostek FSRU wzrosły od tego czasu, więc można oczekiwać, że jednostka kontraktowana w stoczni pod czarter Gaz-Systemu będzie droższa.

Polska rozważała instalację FSRU od co najmniej ośmiu lat.
W październiku Gaz-System stwierdził w oświadczeniu, że jego terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej jest obecnie "najważniejszym projektem" spółki.

Gaz-System informuje, że pływający terminal regazyfikacyjny pomoże w zapewnieniu bezpieczeństwa i dywersyfikacji dostaw dla Polski, wraz z rozbudową terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz budową gazociągu Baltic Pipe i gazociągów międzysystemowych z Litwą i Słowacją.
"FSRU to kolejny projekt, który przyspieszy odejście od wysokoemisyjnych źródeł energii w obliczu stale rosnących potrzeb energetycznych kraju" - czytaliśmy w oficjalnym komunikacie Gaz-Systemu.

W sierpniu 2023 r. polska spółka energetyczna Orlen podpisała umowę na zagospodarowanie (przyjęcie) całej mocy regazyfikacyjnej planowanego FSRU w wielkości 6,1 mld m³ / rok.
W czerwcu ogłoszono zaproszenie do składania ofert na zdolności regazyfikacyjne drugiej fazy budowy pływającego terminalu w Gdańsku, która może zaowocować instalacją drugiej jednostki FSRU, jeśli zainteresowanie ze strony krajowych i regionalnych nabywców będzie wystarczające.

PBS, z mediów 

Fot.: BW Gas 

0 Dlaczego czarter?!
Ja czegoś tu nie rozumiem, czy tak bogatej firmy jak Gsz-System, nie stać na posiadanie własnej jednostki i musi się wbijać w czarter? Przecież każdy głupi to wie, że czarter więcej kosztuje.
15 listopad 2023 : 07:43 Jato | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter