Offshore

Plan wynoszenia satelitów w kosmos przez rakiety startujące z mobilnej platformy na pokładzie specjalnego statku u wybrzeży Niemiec zostanie przetestowany podczas pierwszego startu rakiety już w kwietniu 2024 roku. 

Poszukiwanie w licznych źródłach nie dało odpowiedzi, który konkretnie statek został wyznaczony do realizacji tego zadania. Jednak jak dotąd wiadomo, z oficjalnych, dostępnych publicznie materiałów, że ma to być jeden ze statków będących skrzyżowaniem ciężarowców zanurzalnych (wpływnych) z konwencjonalnymi (statkami wielozadaniowymi ro-lo przystosowanymi do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych) typu Combi-Dock.

Partner w kosmicznym konsorcjum Harren & Partner (od niedawna Harren Group) posiada w swojej flocie cztery takie statki, przekazane w latach 2008-2010 przez stocznię Lloyd Werft w Bremerhaven. Ich częściowo wyposażone kadłuby, zbudowane na terenie Stoczni Gdańskiej, przekazała stoczni niemieckiej stocznia Crist.

Statki klasy Combi-Dock, zbudowane w znacznej mierze w Polsce, są wyposażone w furtę i zarazem rampę rufową do przeładunków ro-ro (o unosie do 1000 ton) i trzy żurawie pokładowe (dwa, w tandemie, o łącznym unosie do 700 ton).
Każdy ze statków charakteryzuje się długością całkowitą 170 m, szerokością 25 m, maksymalną szerokością ładunku - 18 m, wysokością boczną 16 m, zanurzeniem konstrukcyjnym 5,6 m i prędkością eksploatacyjną 16 węzłów.

M.in. z dostępnych wizualizacji wiadomo, że stanowisko startowe dla rakiet ma się znajdować na samej rufie statku, przy rampie / furcie rufowej.

Rakieta holenderskiej firmy T-Minus będzie pierwszą, która wystartuje z platformy morskiej stworzonej przez German-Offshore Spaceport Alliance (GOSA), powiedział w ostatnią środę, 18 października br., Siegfried Russwurm, prezes Federacji Niemieckiego Przemysłu (BDI) na konferencji tej organizacji w Berlinie, poświęconej komercyjnym przedsięwzięciom kosmicznym.

W przyszłości małe europejskie rakiety, znane jako "microlaunchery", powinny być w stanie regularnie (do ok. 25 razy w roku) startować z platformy i transportować satelity w kosmos. Nośnik (rakieta) ma mieć nośność rzędu jednej tony.

Główną siłą w GOSA jest OHB SE, jedna z największych niemieckich korporacji kosmicznych, a także firma stojącą za Rocket Factory Augsburg, jedną z trzech większych niemieckich firm kosmicznych. Inne firmy wspierające GOSA to MediaMobil (komunikacja satelitarna), Tractebel DOC (możliwości offshore) i Harren & Partner (statki / logistyka).

Według BDI, portem macierzystym statku będzie północno-zachodnie niemieckie miasto portowe Bremerhaven. Miejsce startu będzie znajdować się około 350 kilometrów od wybrzeża w wyłącznej strefie ekonomicznej Niemiec.

Konsorcjum operacyjne stojące za Spaceport Alliance obejmuje niemiecką prywatną firmę kosmiczną OHB z siedzibą w pobliskiej Bremie.

Russwurm wezwał w środę niemiecki rząd do wykazania się większymi ambicjami w polityce kosmicznej, biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie komercyjnymi podróżami kosmicznymi i inną działalnością biznesową w kosmosie.

"W coraz większej liczbie sektorów prawdą jest, że jeśli nie jesteś w czołówce w kosmosie, nie będziesz liderem technologicznym na Ziemi" - powiedział Russwurm.

BDI rozpoczęło inicjatywę projektu startu rakiet na morzu podczas swojej pierwszej konferencji kosmicznej cztery lata temu.

dpa; PBS

Niemiecka pływająca platforma startowa dla rakiet wynoszących satelity na orbitę wokółziemską
Niemiecka pływająca platforma startowa dla rakiet wynoszących satelity na orbitę wokółziemską
Niemiecka pływająca platforma startowa dla rakiet wynoszących satelity na orbitę wokółziemską
Niemiecka pływająca platforma startowa dla rakiet wynoszących satelity na orbitę wokółziemskąNiemiecka pływająca platforma startowa dla rakiet wynoszących satelity na orbitę wokółziemskąNiemiecka pływająca platforma startowa dla rakiet wynoszących satelity na orbitę wokółziemską

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter