Offshore

Następca duńskiego tronu książę Fryderyk zainaugurował w środę system składowania CO₂ pod dnem Morza Północnego. Według mediów jest to pierwszy projekt na świecie, który umożliwia wykorzystanie wyeksploatowanego pola naftowego w ramach międzynarodowej współpracy.

"Wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla to jedno z narzędzi, jakiego potrzebujemy, abyśmy mogli osiągnąć cele klimatyczne" - oświadczył podczas uroczystości w duńskim porcie Esbjerg minister klimatu i energii Danii Lars Aagaard.

W środę w duńskiej części Morza Północnego, 250 km od wybrzeża Danii, przy nieczynnej platformie Nini Vest dokonano pierwszego wpompowania CO₂ w głąb ziemi, pod dno morskie, ze statku Aurora Storm. Dwutlenek węgla został wcześniej przechwycony z belgijskiego zakładu chemicznego, schłodzony do stanu ciekłego, a następnie, w kontenerach do przewozu skroplonego CO₂, załadowany na statek w porcie w Antwerpii.

Storm Aurora (nr IMO 9722510; GT 3636; nośność 4065 t) to zaopatrzeniowiec offshore (PSV) przystosowany do przewozu, na otwartym pokładzie, kontenerów - cystern kriogenicznych (na skroplony gaz). 

Jednostkę przygotowano do nowej roli w duńskim Esbjergu. Zainstalowano m.in. konstrukcję kratownicową "grill" na pokładzie, dzięki której kontenery na pokładzie nie mogą sie przemieścić. Na statku zmodernizowano też systemy elektryczne i elektroniczne. Zainstalowano też rurociągi i pompy umożliwiające przesyłanie CO₂ przez platformę jack-up (samopodnośną) o nazwie Noble Resolve oraz bezzałogową stałą platformę wydobywczą Nini A na polu Nini Vest, a następnie tłoczenie go do rezerwuaru piaskowcowego 1800 metrów pod dnem morskim, gdzie CO₂ jest bezpiecznie i trwale przechowywany. W trakcie transferu ładunku gazu na platformę, statek utrzymuje się odpowiednio blisko niej, a zarazem w bezpiecznej odległości, używając systemu pozycjonowania dynamicznego.  

Statek (o stoczniowym n-rze budowy 303) został przekazany do eksploatacji przez stocznię Ulstein Verft AS z Ulsteinvik w Norwegii w styczniu 2015 roku, zaś sekcje na ten statek, w podwykonawstwie dla norweskiej stoczni, zbudowała i przekazała w 2014 roku stocznia Crist SA z Gdyni. Operatorem statku jest Blue Water Shipping.

Jak zauważa duński nadawca publiczny DR, w 1972 roku ojciec księcia Fryderyka Henryk uruchomił wydobycie ropy ze złoża na Morzu Północnym, przyczyniając się do zwiększenia emisji dwutlenku węgla. Pół wieku później jego syn zapoczątkował odwrotny proces.

Wspierany przez rząd Danii projekt Greensand jest prowadzony przez konsorcjum 23 duńskich i międzynarodowych partnerów, w tym brytyjską firmę energetyczną Ineos oraz niemieckiego producenta gazu i ropy Wintershall Dea.

Jeśli składowanie w złożu Nini Vest gazu cieplarnianego przebiegnie zgodnie z planem, to w 2025 roku w tym miejscu zmagazynowane zostanie 1,5 mln ton dwutlenku węgla, a od 2030 roku 8 mln ton rocznie. Stanowi to jedną szóstą wszystkich duńskich emisji.

Minister Aagaard mówił na uroczystości nie tylko o ratowaniu planety, ale też o biznesie i nadziei na miejsca pracy.

PAP; PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Ineos, Blue Water Shipping 

Project Greensand
Project Greensand
Project Greensand
Project Greensand
Project Greensand
Project GreensandProject GreensandProject GreensandProject GreensandProject Greensand

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8934 3.972
EUR 4.2481 4.3339
CHF 4.4033 4.4923
GBP 5.0519 5.1539

Newsletter