Offshore

Dzięki wykonaniu przez Heerema Fabrication Group, w tym głównie jej zakład produkcyjny w Opolu, konstrukcji potrzebnych do prowadzonej właśnie modyfikacji żurawi jednego z największych na świecie ciężarowców dźwigwych - Thialf, eksploatowanego przez Heerema Marine Contractors, będzie on mógł on zmieścić się pod mostem i wejść na Bałtyk, by zrealizować kontrakt na instalację morskiej farmy wiatrowej.

W 2022 roku Heerema zainstaluje 27 turbin wiatrowych farmy wiatrowej Arcadis Ost I firmy Parkwind na Morzu Bałtyckim przy użyciu nowatorskiej metody montażu Rotor Nacelle Assembly (RNA). Projekt ten będzie realizowany przez ciężarowiec dźwigowy, inaczej - półzanurzalny dźwigowiec (semi-submersible crane vessel - SSCV) Thialf, drugi co do wielkości tego rodzaju statek na świecie (większy jest tylko Sleipnir, należący również do grupy Heerema). Dwa obrotowe żurawie mogą, pracując w tandemie, podnosić obiekty o masie do 14 200 ton.

W drodze z bazy stacjonowania dźwigowca w Rotterdamie do miejsca realizacji projektu Arcadis Ost na przeszkodzie stoi duński most Storebaelt. Łączy on duńskie wyspy Zelandię i Funen, a jego prześwit wynosi 65 metrów, podczas gdy odległość od pływaków Thialfa do szczytowej części konstrukcji żurawi zwanych ramami "A" (A-frames) wynosi aż 105 metrów (w tranzycie wodnica pływania dźwigowca znajduje się bardzo nieznacznie poniżej szczytu pływaków, zanurzenie tranzytowe jest w przybliżeniu równe wysokości pływaków).

To przez rolki na szczycie ram "A" przechodzą liny służące podnoszeniu obiektów, jak i (przy wybieraniu i wydawaniu) podnoszące i opuszczające same wysięgniki żurawi.

Podjęto decyzję o takiej przebudowie ram "A" na ciężarowcu dźwigowym Thialf, która umiżliwi dźwigowcowi uzyskanie dostępu do Bałtyku. Obecnie Thialf cumuje w porcie Rotterdam, gdzie przechodzi modyfikację ram "A". Ramy "A" żurawi Thialfa mają już zawiasowe narożniki, dzięki którym można zamontować specjalnie zaprojektowany dla tego statku przez NOV "półstały system regulacji" (semi-permanent adjustment system). Korzystając z tego systemu, Heerema może po opuszczeniu wysięgników dźwigów Thialfa i złożyć ramy "A", by - stosując jednocześnie odpowiednie zabalastowanie - stworzyć wystarczający odstęp do przęsła mostu Storebaelt.

Projekt był w znacznym stopniu oparty na współpracy i był dziełem różnych podmiotów z Grupy Heerema. Większość konstrukcji użytych w modyfikacji ram "A" żurawi Thialfa wykonano w polskim zakładzie Heerema Fabrication Group w Opolu. Wyprodukowano około 150 ton konstrukcji wymaganych do przebudowy.

Morze Bałtyckie jest wyjątkowym regionem dla sektora offshore wind z niejednorodnym profilem dna morskiego, które obejmuje piaski, muły, twardą glinę i skałę macierzystą.Ta różnorodność potencjalnych materiałów dna morskiego może stanowić wyzwanie dla procesu instalacji, ale - jak twiedzi Heereema - możliwości dźwigowca półzanurzalnego Thialf oznaczają, że firma jest w stanie realizować projekty instalacji morskich turbin wiatrowych bez względu na to, co znajduje się na dnie morza.

Statki takie jak Thialf charakteryzują się unosem większym o około 10 000 ton w porównaniu z największymi "rasowymi" statkami instalacyjnymi dedykowanymi sektorowi offshore wind. To daje szersze możliwości w instalacji morskich turbin wiatrowych, m.in. zmontowanej turbiny wiatrowej łącznie z wirnikiem i wieżą "w jednym kawałku", żelbetonowych fundamentów grawitacyjnych (gravity-based structures - GBS), najcięższych monopali, fundamentów o postaci wież płaszczowo-kratownicowych, topsides (pokładów) podstacji transformatorowych, itp.

PBS, rel (Heereema)

Fot., rys.: Heereema 

SSCV Thialf
SSCV Thialf
SSCV Thialf
SSCV ThialfSSCV ThialfSSCV Thialf

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter