Offshore

W poniedziałek, 14 czerwca, późnym popołudniem / wieczorem, odcumował od nabrzeża w rejonie Maasvlakte portu Rotterdam i wyruszył w drogę na Bałtyk, do pracy przy budowie Baltic Pipe, Castorone - największy ze statków, które mają być zatrudnione przy realizacji tego projektu.

Statek do układania rurociągów podmorskich (pipe lay vessel - PLV) Castorone (nr IMO 9444194), jest - pod względem tonażu pojemnościowym brutto - drugą największą w świecie jednostką o takiej funkcji. Pozostałe jednostki, których udział w układaniu rurociągu Baltic Pipe zapowiedziano, to Castoro Sei i Castoro 10.

Castorone ma rozpocząć układanie bałtyckiej części Baltic Pipe od pracy na odcinku ok. 85 km rurociągu w szwedzkiej wyłącznej strefie ekonomicznej.

Największy statek we flocie Saipem SpA ma 102 032 jednostek tonażu pojemnościowego brutto, 98 805 t wyporności, 32 602 ton nośności, długość całkowitą 325,00 m, szerokość konstrukcyjną 39,00 m, wysokość boczną 24,00 m i zanurzenie 10,62 m.

Statek posiada system pozycjonowania dynamicznego klasy DP3, fińsko-szwedzką klasę lodową 1A, jest wyposażony jako platforma dla działań zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (ROV) i może układać rurociągi na głębokości do 3000 m. Castorone wyposażony jest w żuraw pokładowy o unosie 600 ton i dwa po 55 ton DOR.

Załoga stała liczy 25 osób, a na statku są jeszcze 702 miejsca dla techników i inżynierów zajmujących się łączeniem rur i układaniem rurociągów (Inne źródła podają łączną liczbę miejsc na statku dla 347 osób).

Całkowita moc zainstalowana to (MCR) 67 200 kW / 91 368 KM, a łączna moc napędu głównego, przenoszona przez dwa pędniki azymutalne, to 16 000 kW.
Ponadto statek wyposażony jest w dwa stery strumieniowe na dziobie, jeden na rufie, oraz po dwa na dziobie i rufie pędniki azymutalne chowane w kadłubie (retractable thrusters), które, wraz z pędnikami napędu głównego, biorą udział w pracy systemu pozycjonowania dynamicznego.

Na statku można jedncześnie scalać odcinki rurociągu o trzech złączach w przypadku rur o długości po 12 m oraz o dwóch złączach przy przy długości rur równej 18 m.
Łączone mogą być na nim i układane rurociągi o maksymalnej średnicy 48 cali (60 cali z otuliną).
Na pokładzie , przystosowanego do układania rurociągów podmorskich metodą S-lay, znajdują się cztery obszary (stacje) scalania / spawalnicze i cztery wykończeniowe.
Kluczowym elementem wyposażenia przy układaniu rurociągów metodą S-lay jest rampa rufowa w postaci tzw. stingera złożonego z trzech uchylnych, nastawnych segmentów, umożliwiająca ustawianie zróżnicowanego promienia krzywizny rampy rurociągu wydawanego z pokładu statku.
Na wyposażeniu statku są trzy napinacze o DOR 250 T - każdy i specjalistyczna wciągarka o uciągu 910 T.

Uchwyciliśmy zapis z jednej z kamer internetowych w Europorcie w czasie, gdy Castorone wychodził z Maasvlakte w rejs na Bałtyk, a ściślej mówiąc gdy wchodził z Beerkanaal na Maasvlakte i skręcał w Maasmond - ujście Calandkanaal / Nieuwe Waterweg do Morza Północnego.

Niestety do wyjścia statku w morze, pod względem jakości widoku z dostępnej kamery internetowej, doszło w najgorszym możliwym czasie za widna - pod słońce (lub w zbliżonym kierunku) w czasie prawie całego widocznego w kadrze kamery przejścia statku. W dodatku przy wyjściu Castorone utrzymywała się pogarszająca widoczność mgiełka. 

PBS

Fot.: MPRC (Malaysia Petroleum Resources Corporation)

+1 Na redę
Jak na razie to on wyszedł na redę Rotterdamu, a nie na Bałtyk.
16 czerwiec 2021 : 05:41 Gryf | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter