Offshore

Niedawno rozpoczęto pierwsze prace w ramach instalacji morskiej farmy wiatrowej w Zatoce Saint-Brieuc na wodach Francji. Towarzyszyły temu protesty rybaków. Ich kutry i statki rybackie otoczyły znajdujący się w pozycji roboczej (podniesiony na podporach) samopodnośny statek instalacyjny Aeolus.

Lokalni rybacy w ostatni piątek, 7 maja, przenieśli swoje protesty przeciwko budowie francuskiej morskiej farmy wiatrowej Saint-Brieuc z lądu na obszar realizacji inwestycji, kiedy to ich 70 jednostek połowowych otoczyło statek instalacyjny.
Aby wyrazić swój sprzeciw wobec projektu, rybacy odpalali również flary i rakiety sygnalizacyjne, służące normalnie do wzywania pomocy na morzu.

Protest w miejscu realizacji projektu offshore wind jest częścią demonstracji zorganizowanych przeciwko projektowi Saint-Brieuc zarówno na morzu, jak i na lądzie.
Rybacy zebrali się po raz pierwszy w poniedziałek, 3 maja, przed prefekturą Côtes-d'Armor i zapowiedzieli, że w piątek udadzą się obszar morskiej farmy wiatrowej i zorganizują wiec na lądzie, na przylądku Fréhel. Po demonstracji na terenie morskiej farmy wiatrowej Saint-Brieuc rybacy powrócili z morza i dołączyli do wiecu na lądzie.

Prefektura morska i naczelne dowództwo ATLANT (Préfecture maritime et commandement en chef ATLANT), rano w dniu zapowiedzianego protestu w rejonie MFW, wezwały rybaków do unikania wszelkich zachowań zagrażających ludziom i mieniu oraz przypomniały o obowiązującym dekrecie prefekturalnym, który reguluje działalność morską w zatoce podczas prac instalacyjnych na farmie wiatrowej o mocy 496 MW. Władze przypomniały również rybakom, że nie wolno im zbliżać się na odległość mniejszą niż 550 metrów do statku.
W trakcie protestu przy statku instalacyjnym Aeolus nie przestrzegali tego zakazu.

Statek instalacyjny armatora i kontraktora offshore wind Van Oord Aeolus rozpoczął instalację pierwszych pali pod 62 fundamenty płaszczowo-kratownicowe (jacket) 3 maja, korzystając z Cherbourga jako portu instalacyjnego i bazy logistycznej, w której składowane są pale.

Zgodnie z umową z deweloperem projektu Ailes Marines, spółką zależną hiszpańskiej firmy Iberdrola, Van Oord jest odpowiedzialny za transport i montaż 62 fundamentów turbin wiatrowych typu jacket, każdy mocowany u podstawy trzema palami, oraz fundamentu typu jacket podstacji elektroenergetycznej mocowanej czterema palami.
Łącznie na obszarze budowy MFW ma być zainstalowanych 190 pali do mocowania fundamentów o konstrukcji płaszczowo-kratownictwek (jacket).
Kampania instalacyjna pali zostanie przeprowadzona w latach 2021 i 2022, a same fundamenty mają być zainstalowane w 2022 roku.

Projekt Saint-Brieuc był kwestionowany w kilku apelacjach we francuskich sądach i przeszedł ostatnią przeszkodę prawną w grudniu 2020 roku. Odrzucona apelacja została złożona przez Stowarzyszenie Ochrony Terenów Erquy i Okolic (ASPE), Erquy Environnement i innych, z wnioskiem do Rady Stanu o unieważnienie decyzji Sądu Administracyjnego w Nantes z 2019 roku, który zezwolił Ailes Marines na budowę morskiej farmy wiatrowej Saint-Brieuc.

Morska farma wiatrowa o mocy 496 MW, położona 16,3 km od wybrzeża Bretanii, ma zostać oddana do użytku w 2023 roku. Po uruchomieniu będzie w stanie wyprodukować wystarczającą ilość energii elektrycznej dla zaspokojenia potrzeb 835 000 gospodarstw domowych.

Bezpośrednio przed rozpoczęciem pracy na projekcie Saint-Brieuc statek instalacyjny Aeolus, wprowadzony do eksploatacji w 2014 roku (zbudowany w Niemczech, częściowo z sekcji kadłubowych wyprodukowanych w polskich stoczniach), przeszedł mobilizację z szerokim zakresem modyfikacji i przystosowań specyficznych dla tego projektu. Zainstalowane na pokładzie statku Aeolus służą m.in. do wierceń pod instalację "szpilkowych" pali utwierdzających.

Ze względu na warunki geotechniczne panujące w Zatoce Saint-Brieuc, trudne warunki pogodowe w połączeniu z bardzo silnymi prądami, silnym rozkołysem atlantyckim i bardzo wysokimi falami, działalność instalacyjna na morzu jest możliwa jedynie w okresie od marca do października.
Modyfikacje statku instalacyjnego Aeolus (nr IMO 9612636; GT 19 848) zawierały rozwiązania poprawiające pewne i bezpieczne posadowienie jego podpór na dnie morskim.

Główny żuraw statku ma unos (w międzyczasie powiększony przez przebudowę) 1600 ton.
Cztery podpory ("nogi") statku samopodnośnego, każda o masie 1280 ton i długości 85 m, pozwalają jednostce HLJV Aeolus na pracę na akwenach o głębokościach do 45 m.

PBS, z mediów

Fot.: Préfecture maritime et commandement en chef ATLANT; Van Oord; Rys.: Van Oord  

Aeolus otoczony przez jednostki pływające protestujących rybaków
Aeolus - uproszczony plan ogólny
Aeolus
Aeolus otoczony przez jednostki pływające protestujących rybakówAeolus - uproszczony plan ogólnyAeolus
-1 Farmy
Zaraz i u nas się zacznie, wiec kolejny gwóźdź do trumny rybaków
11 maj 2021 : 16:45 Tadek222 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter